Trafikforsker: Ambitionerne om mere gods og flere passagerer med tog er en udfordring.
Selvom den kommende Femern Bælt-forbindelse hen over Storstrømsbroen vil kunne fordoble antallet af godstog på jernbanen mellem Danmark og kontinentet i 2020, vil kapaciteten hurtigt blive "udfordret".
- For samtidig har politikerne en ambition om at fordoble antallet af togpassagerer inden 2030, siger trafikforsker Alex Landex, DTU Transport.
En del af de ekstra passagerer vil kunne komme med dobbeltdækkertog, men på et tidspunkt vil man blive nød til at sætte flere tog ind.
- Og så har man en udfordring, siger Alex Landex.
Sidste uges opdagede revne på Storstrømsbroen viser sårbarheden i togtrafikken. Men Alex Landex konstaterer, at broen er en del af den fremtidige jernbaneforbindelse via Femern Bælt. Sker der i fremtiden tilsvarende "udfald", er der ikke andet for end at udnytte den tilbageblevne godskapacitet over Jylland og Fyn bedst muligt, og så sende passagererne med bus udenom Storstrømsbroen.
- Det vil jo være det sammen, hvis der sker noget med Storebæltsforbindelsen, siger Alex Landex. Så vil fremtidens togforbindelse over Femern Bælt skulle stå alene.
Viser det sig nødvendigt at lave en ny Storstrøms-forbindelse, vil den nok blive placeret i samme korridor som i dag:
- Vordingborg skal jo stadig være koblet op på jernbanenettet.
Til gengæld vil man nok vælge en anden linjeføring end den nuværende Storstrømsbro: For her må jernbanen slå nogle uhensigtsmæssige sving på Masnedø. Og skal der bygges en ny forbindelse - bro eller tunnel - vil man under alle omstændigheder skulle gøre det ved siden af den gamle bro - så den kan opfylde behovet til en ny forbindelse står klar.