Annonce
Indland

Trofaste kunder kan med fordel skifte leverandør

Forbrugerne er loyale over for tandlæger, fitnesscentre og banker, selvom det ofte kan betale sig at skifte.

Danskerne skifter sjældent bank, forsikringsselskab eller tandlæge, og mange sender bilen til eftersyn eller reparation på det samme autoværksted, som de brugte sidst.

En ny undersøgelse, som Megafon har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, viser, at danskerne er loyale tandlægepatienter, forsikrings- og fitnesskunder.

5000 danskere er blevet spurgt, hvor ofte de skifter leverandør på en række markeder.

Og i størstedelen af brancherne er det mindre end hver fjerde forbruger, der har skiftet leverandør inden for de seneste to år. Det ærgrer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Det er ærgerligt, at så få forbrugere udfordrer deres leverandør, for rigtig mange får en bedre pris eller en bedre ydelse ud af det, når de gør det, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.

- Vi kan eksempelvis se, at af de 19 procent, der flyttede deres indboforsikring, fik 94 procent en bedre pris eller ydelse, mens 85 procent af de, der skiftede bank, fik en bedre pris eller ydelse, siger hun.

Hos bilejerne er det cirka 20 procent, der har skiftet bilforsikring inden for de seneste to år, og kun hver tiende forbruger har skiftet bank i samme periode.

Otte ud af ti danskere træner i det samme fitnesscenter som for to år siden, og lige så mange bilejere bruger samme værksted, som sidst bilen skulle repareres. Endelig har syv af ti mobilkunder været hos samme mobilselskab de seneste par år.

- Som forbrugere har vi tendens til at være loyale mod de virksomheder, vi plejer at handle med. Men det kan ikke altid betale sig. Hverken for den enkelte forbruger eller for samfundet, siger Agnete Gersing.

- Når forbrugerne ikke stiller krav, mister virksomhederne incitamentet til at konkurrere om at udvikle de bedste produkter til de billigste priser, siger hun.

Der er forholdsvis langt mellem de danskere, der prutter om prisen på forsikringer, abonnementer og pakkerejser, viser undersøgelsen.

Eksempelvis har kun 10 procent forhandlet om et fitnessabonnement, men til gengæld har flere end 50 procent af kunderne forhandlet om prisen på hårde hvidevarer.

Annonce
Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Får kæmpebeløb til særlig have: - Jeg troede dårligt mine egne øjne

Lolland

3.900 besøgte Whitsun: Nu er regnskabet gjort op

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Annonce
Annonce
Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem