Det er kun et fåtal af unge, der henter deres viden om politik og samfund på de sociale medier.
Hovedparten bruger stadig de traditionelle medier, viser en undersøgelse, som Gallup har lavet for Dansk Ungdoms Fællesråd - DUF.
Selvom 2,8 millioner danskere er på Facebook, så er det stadig tv, aviser og radio, der er de primære nyhedsmedier blandt unge og i befolkningen generelt.
54 procent af unge mellem 16 og 25 år får således deres primære viden om politik og aktuelle samfundsforhold fra tv, radio og aviser, viser undersøgelsen.
Kun ni procent af de unge og tre procent af befolkningen får hele deres primære viden om politik og aktuelle samfundsforhold via Facebook.
- Unge er interesserede i samfundet omkring dem og tager demokratiet alvorligt. Derfor holder de sig til de traditionelle kanaler, når de skal skaffe sig aktuel viden om politik, siger DUF's formand, Signe Bo.
Undersøgelsen viser samtidig, at 36 procent af de 16-25-årige bruger samtale og diskussioner med venner, medstuderende og kolleger til at få viden om samfundet. Det samme gælder kun ni procent af den øvrige befolkning.
- Unge er blevet stadig mere kritiske i deres tilgang til mediernes formidling og politisk spin. De bruger derfor i stigende grad deres netværk til at drøfte nyheder og politik, siger Signe Bo, formand for DUF, der repræsenterer 70 børne- og ungdomsorganisationer.
Det er stadig tv/radio, trykte aviser og netværk, der ifølge undersøgelsen har den største troværdighed hos de unge.
82 procent af de 16-25-årige mener således, at tv/radio har en høj eller meget høj troværdighed.
I den modsatte ende af skalaen er det kun 14 procent af de 16-25-årige og 8 procent af befolkningen, der mener, at sociale medier har en høj troværdighed.
/ritzau/