Kun sjældent - eller aldrig - er der den nødvendige ro i timerne, siger hver femte elev i stor undersøgelse.
En sidemand, der hele tiden snakker, en papirkugle i nakken og udbrud fra kammerater, der keder sig.
En stor del af landets folkeskoleelever døjer dagligt med uro i undervisningen, viser en undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), som 55.000 elever har deltaget i. Det skriver Politiken tirsdag.
Mens 22 procent sjældent eller aldrig oplever, at der er den nødvendige ro, er det kun seks procent, der siger, at der altid er fri for støj.
Leder er DCUM, Ole Juhl, mener, det er et kæmpe problem, da børnene lærer mindre.
- Det ødelægger undervisningen, og læreren bruger meget af sin energi på det, siger han til Politiken.
- Det er indlysende, at det er de børn, der ikke synes, det er spændende at gå i skole, og som ikke føler sig tilpas med sværhedsgraden, der skaber uroen. Men de skal jo også være der, siger Ole Juhl.
Den nyvalgte formand for Danske Skoleelver, Vera Rosenbeck, mener, der er brug for en mere differentieret undervisning, hvis man vil problemet til livs.
- Uroen handler både om, at der er mange elever, der føler sig demotiverede og keder sig og derfor snakker og larmer. Og at ikke alle lærere er lige dygtige til at fange alle elever på deres forskellige niveauer, siger hun til avisen.
DCUM-formanden frygter, at problemet vil blive forværret fremover, da regeringen sammen med Kommuners Landsforening har besluttet, at færre elever skal gå i specialklasser, men i stedet være i normalskolen.
- Medmindre der følger ressourcer med, der kan give mindre klasser eller tolærerordninger, bliver det et kæmpe problem i fremtiden, siger Ole Juhl til Politiken.
/ritzau/