Leverandørerne af vejsalt kan slet ikke imødekomme kommunernes efterspørgsel. Hele Europa skriger på salt.
Leverandørerne kan ikke mætte efterspørgslen på alt det vejsalt, som vejmyndighederne har brug for lige her og nu i den hårde vinter. Og det betyder, at kommunerne salter mindre på især småveje, end de ellers burde.
Manglen medfører, at alle saltleverandører er begyndt at rationere leverancerne til deres kunder, oplyser flere af dem til Ritzau.
- Vores lager rækker kun til at levere små portioner over længere tid ad gangen. Men selv det begynder at blive et problem, siger markedschef Per Nygaard fra Brøste, der tegner sig for omkring en tredjedel af saltleverancerne til de 98 kommuner og Vejdirektoratet.
Både Brøste og den nogenlunde lige så store konkurrent, GC Rieber, samt det mindre firma Chemisafe melder om problemer lige her og nu med at skaffe salt fra deres egne leverandører i udlandet.
- Det er hele Europa, der skriger på salt lige nu, konstaterer Chemisafes ejer, Michael Anthony.
GC Riebers landedirektør, Jens Jakob Larsen, skønner, at kommunernes situation meget ligner en melding fra Vejdirektoratet om de statslige veje. Nemlig, at der per dato allerede er brugt seks gange så meget salt som på en normal vinter og dermed 60 procent af en hel vintersæsons forbrug.
De tre firmaer oplyser, at de er blevet bestormet af salttrængende kommuner, som de ellers ikke har som faste kontraktkunder. Alle har de sagt nej, fordi firmaerne i forvejen ikke har salt nok til de kommuner, som de har faste aftaler med.
/ritzau/