Virksomhederne kan gøre mere for at hjælpe mennesker med sociale og helbredsmæssige problemer.
Det er på tide, at danske virksomheder og arbejdsgivere påtager sig et større socialt ansvar ved blandt andet at ansætte flere unge som elever og give flere syge chancen for at få et arbejdsliv.
Det mener Peter Nørgaard, som er direktør for hobbyvirksomheden Creativ Company i Holstebro.
Derfor har han taget initiativ til at stifte institutionen "Code of Care", som skal inspirere danske virksomheder til at gøre en ekstra indsats ikke mindst i forhold til unge, der dropper ud af skolesystemet.'
- Det er dyrt for samfundet, at mennesker har ondt i livet. Vi kan som virksomheder ikke bare skubbe ansvaret over på politikerne og det offentlige, siger Peter Nørgaard.
Hans virksomhed har selv modtaget flere priser for at tage et socialt ansvar for eksempel ved at ansætte medarbejdede med sociale problemer på særlige vilkår.
Idéen med Code of Care bygger i al sin enkelthed på, at virksomhederne skal bestræbe sig på at udvise mere omsorg og mindre egoisme.
Formanden for Foreningen Det Sociale Netværk, tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen, er begejstret for initiativet.
- Det er afgørende, at virksomheder er bevidste om deres sociale ansvar, siger han.
- Virksomhederne kan gøre meget for, at de ansatte ikke kommer der ud, hvor det bliver nødvendigt at forlade sit arbejde, og de kan gøre meget for, at det bliver lettere at komme tilbage.
Sygefravær, nedsat arbejdsevne og førtidspension på grund af mentale helbredsproblemer koster hvert år det danske samfund cirka 55 milliarder kroner ifølge en hvidbog, som Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø har udgivet.
Det beløb kunne reduceres betydeligt, hvis virksomhederne levede om til deres sociale ansvar, mener Poul Nyrup Rasmussen.
/ritzau/