Annonce
Indland

VW blåstempler markedsføring af biler med snydesoftware

Volkswagen Danmark er sikre på, at de har overholdt lovgivningen i forhold til markedsføring af snydebiler.

Volkswagen Danmark vil gerne fremlægge deres salgs- og markedsføringsmateriale vedrørende de biler, som er berørt af VW-skandalen.

Det fortæller Volkswagen Danmark, efter at Forbrugerrådet Tænks direktør, Lars Pram, mandag sagde, at Volkswagen Danmark på et møde mellem parterne ikke svarede på et spørgsmål vedrørende brug af materiale i forbindelse med markedsføring af de pågældende biler.

Det er en udlægning af mandagens møde, som Volkswagen Danmark ikke kan genkende.

- Vi oplyste tydeligt Lars Pram om, at vi har overholdt gældende lovgivning i vores markedsføring.

- Samtidigt bad vi Lars Pram konkret fortælle, hvilket marketingmateriale han ønskede at se, hvilket han desværre ikke kunne uddybe, siger Søs Ilum, pressechef i VW Danmark, i en mail til Ritzau.

- Forbrugerrådet Tænk er naturligvis velkommen til at kigge på alt vores markedsføringsmateriale. Da de pågældende motorer ligger i en lang række modeller fra fire forskellige mærker, er det dog et meget omfattende materiale, hvorfor vi bad Pram konkretisere sit spørgsmål.

Ifølge Lars Pram sagde Volkswagens direktør i Danmark, Ulrik Schönemann, på mødet, at han kun kunne svare på ét af de fire spørgsmål, som Tænk havde stillet, nemlig hvor mange biler og hvilke modeller der er berørt af skandalen.

Derimod kunne Lars Pram ikke få et tilfredsstillende svar på, hvordan de skandaleramte biler er blevet markedsført.

- Kernen i denne sag er stadig, om der er nogle forbrugere, som er blevet vildledt til at købe en bil, de forventede var grønnere og mere miljøvenlig, end den reelt er, sagde Lars Pram, efter mandagens møde.

Lars Pram er onsdag glad for udsigten til, at Volkswagen vil lægge deres markedsføringsmateriale på bordet.

- Det er det, vi har efterspurgt hele tiden. Så kan vi kigge i det, men det kan journalister og forbrugere også gøre.

- Det, der er vigtigt, det er, at de offentliggør alt materiale. Annoncer, manuskripter til sælgere, faktablade i forretningerne og så videre, siger Lars Pram.

Volkswagen Danmark har tidligere meldt ud, at de anslår, at 91.000 biler i Danmark er ramt af VW-skandalen, hvor biler er blevet udstyret med software, som viser lavere udledning af NOx-gasser under test.

Ritzau har i flere dage forgæves forsøgt at få et interview med VW Danmarks direktør, Ulrik Schönemann.

Annonce
Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Får kæmpebeløb til særlig have: - Jeg troede dårligt mine egne øjne

Lolland

3.900 besøgte Whitsun: Nu er regnskabet gjort op

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Annonce
Annonce
Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem