Annonce
Samfund

Alarmselskaber opkrævede ulovlige gebyrer

Kunder, der er blevet opkrævet gebyr for at opsige deres abonnement hos deres alarmselskab, kan kræve at få pengene tilbage. (Arkivfoto).
Både G4S og Verisure har uretmæssigt opkrævet 1200 kroner, når deres kunder opsagde deres abonnement.

Det var i strid med de gældende regler, da alarmselskaberne G4S og Verisure i en periode opkrævede 1200 kroner i gebyr, når en kunde valgte at opsige sit abonnement.

Hos G4S blev det kaldt et administrationsgebyr, og hos Verisure blev det omtalt som et nedtagningsgebyr, men uanset navnet ændrer det ikke ved, at det er i strid med forbrugeraftaleloven.

Derfor har Forbrugerombudsmanden rettet henvendelse til de to selskaber, der nu ikke længere opkræver gebyrerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De kunder, der har betalt de omtalte gebyrer, har krav på at få pengene krav tilbage.

De to selskaber har også hævet deres abonnementspriser uden at varsle det korrekt, og derfor mener Forbrugerombudsmanden også, at de pågældende kunder ikke skal betale mere, end der oprindeligt var aftalt.

- Reglerne er til for at beskytte forbrugerne, og de er ufravigelige. Derfor kan de to vagtselskaber ikke forlange ”opsigelsesgebyrer”, når en kunde ønsker at opsige sit abonnement.

- Og de kan heller ikke hæve prisen uden at få deres kunders aktive accept, når de ikke har nogen gyldig hjemmel til det, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.

G4S har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at man vil forsøge at betale gebyrerne tilbage til de respektive kunder.

Verisure mener derimod ifølge Forbrugerombudsmanden at have retten på sin side og kommer derfor ikke til at betale noget tilbage.

- Såfremt vi modtager yderligere kundehenvendelser omkring refundering af nedtagningsgebyret, vil vi forsætte med at vurdere dem individuelt i overensstemmelse med vores normale praksis, hedder det i en pressemeddelelse fra selskabet.

Hvis man mener at være blevet opkrævet for meget i gebyr eller abonnement, skal man i første omgang rette henvendelse til sit alarmselskab.

Hvis det ikke lykkes at finde en løsning den vej igennem, kan man klage til Forbrugerklagenævnet.

/ritzau/

  • Verisure alarm
    Kunder, der er blevet opkrævet gebyr for at opsige deres abonnement hos deres alarmselskab, kan kræve at få pengene tilbage. (Arkivfoto).
Annonce
Lolland-Falster

Vild stigning: Boligsalget boomer på Sydhavsøerne

112

12 personer fængslet i sag om sydsjællandsk narkonetværk

Annonce
Annonce
112

Bil brød i brand på motorvejen: Nu er der nyt

Vejret

Åh nej! Risiko for skybrud over LF

112

12 personer fængslet i sag om sydsjællandsk narkonetværk

Sport

Nu gælder det: Kan Danmark slå England?

Knuthenborg

Unikt dinosaur-kranie udstilles på Lolland: Det eneste sted i verden

112

Alvorlig ulykke: 19-årig cyklist fløjet til Riget

Guldborgsund

Scandlines-ros til regeringen: - Det er en klog beslutning

Guldborgsund

Løbsk vindmølle stoppede tog: Så affyrede han raketten

Lolland

Nu skal det undersøges: Skal der ligge et CO2-lager på Lolland?

Lolland

Lang kø, da ny sportsforretning slog dørene op

Sport

Visma melder motiveret Vingegaard klar til Tour-forsvar

112

Bandidos-rockere anholdt: Politiet afslører stort kokainnetværk

112

Fartgrænsen var sat ned - 135 blev blitzet

Lolland-Falster

Vild stigning: Boligsalget boomer på Sydhavsøerne

Vejret

Lovende udsigt: Nu kommer sommervejret for alvor til LF

Lolland

Lolland helt i top med handicaphjælp

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Nu igen: Ingen tog hele weekenden

Politik

Regeringen vil lette skatten for familievirksomheder

112

Kørte delebilen direkte i Søerne og flygtede

Indland

Har du bemærket det? Takeaway-måltider er vokset i størrelse

Trafik

Løbsk vindmølle stoppede tog over Storstrømsbroen

Indland

Efter fem år: Det kan grev Nikolaj kalde sig nu

Lokal nyt

Opdager brud på datasikkerhed: Følsomme oplysninger lå frit tilgængelige