Annonce
Lokal nyt

Brædder optimistisk om broklap

Ved mødet med transportudvalget løs beskeden fra Sund & Bælt og Banedanmark at alternative løsninger til en klapbro er for dyre. Foto: Anders Knudsen/arkivfoto

Møde med transportudvalg gav borgmesteren en god fornemmelse

NYKØBING Senere i dag onsdag skal partierne i forligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen efter planen mødes for formentlig at tage endelig stilling til spørgsmålet om, hvorvidt broklappen i Kong Frederik IX's Bro, der forbinder Lolland og Falster ved Nykøbing, fortsat skal kunne åbne for sejlere.

I anlægsloven for Femern-projektet står der, at broen skal være en klapbro, men Sund & Bælt og Banedanmark ønsker af hensyn til den fremtidige togtrafik at lukke broklappen i permanent.

Sagen har været diskuteret længe, og i går var en deputation med blandt andre borgmester John Brædder (G) så en tur på Christiansborg, hvor de havde fået foretræde for Folketingets transportudvalg med en sidste mulighed for at fremføre argumenterne for at bevare broen som en klapbro.

Aldrig sige aldrig

Det var en optimistisk borgmester, der kom ud efter mødet.

- Det gik godt. De havde stor forståelse for, at vi stadig gerne vil have, at man kan sejle igennem broen, og det ser ud til, at der er et flertal i transportudvalget for at bevare anlægsloven (og dermed klapbroen, red.), men man skal aldrig sige aldrig. Men jeg er fortrøstningsfuld, siger John Brædder.

En af de alternative løsningsmuligheder, der har været fremme på det seneste, er, om man skal bygge en tunnel under Guldborg- sund til togtrafikken.

Men ifølge John Brædder lød meldingen fra transportudvalget på mødet i går, at det forslag, de havde fået forelagt fra Sund & Bælt og Banedanmark omkring dette, vil blive for dyr en løsning.

Et af de emner, der også har været oppe at vende i forbindelse med debatten om togtrafikken og broens fremtid, er den øgede mængde støj, som ikke mindst de forventede lange godstog vil forårsage, når de skal over broen.

Også på det punkt er John Brædder mere optimistisk efter mødet.

- Anlægsloven blev jo vedtaget i 2015, og man forventer først, at den udvidede jernbane til Rødbyhavn er færdig i 2028. Der sker meget på den tid, så jeg har en forhåbning om, at der inden da bliver lavet nogle nye støjmålinger, så der kan laves noget støjreduktion på selve broen også, siger John Brædder.

  • #373863
    Ved mødet med transportudvalget løs beskeden fra Sund & Bælt og Banedanmark at alternative løsninger til en klapbro er for dyre. Foto: Anders Knudsen/arkivfoto
Annonce
Guldborgsund

Stor interesse for over 250 år gammel bygning

Renovation

Gem dem til genbrug: Kan hjælpe børn og unge

Annonce
Annonce
Lolland

Overraskende drejning i babydrabssagen: Moderen er bange for faderen

Lolland

Slog togfører flere gange i ansigtet og ragede på kvinde

Renovation

Gem dem til genbrug: Kan hjælpe børn og unge

Vejr

En uge med blandet vejr: Forårsvarmen holder sig væk

Guldborgsund

Nu skyder teltene op: Dølle-formand frygter én ting

Lolland

Kurt standsede bilen og skyndte sig ud: - Hernede går vi meget op i storken

Guldborgsund

Stor interesse for over 250 år gammel bygning

Lolland

Tre års kamp for en købmandsbutik: Nu mangler de kun én afgørende brik

Erhverv

Forbud mod snus og nikotinposer på jobbet breder sig og giver dilemmaer

Sport

Dommerfejl irriterer Rune efter nederlag

Guldborgsund

Blodrøde tal: Stort millionunderskud hos lokale spisesteder

Sport

Ærlig keeper efter drop: - Det er bare piv elendigt

112

Her er forældrenes forklaring om den skæbnesvangre dag i babydrabssagen

Sport

Ny stor lussing til forsvarsløse Bjørne

Indland

Hjemsendt forsvarschef truer med søgsmål mod ministerium

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Vågen sommerfugleekspert forhindrede forurening

Femern

Stort skridt: Nu er den under vand

Politik

Aftale indgået: Nu fjernes de fra egne erstatningssager

Indland

OK køber halvdelen af kriseramte Coop: Det kommer det til at betyde

Guldborgsund

Efter flere års venten: Nu sker der noget med havnefronten

Lolland

Vil du eje “Smålandshavet”? Nu er den sat til salg

Guldborgsund

Voldsomme skader: Så mange millioner skal kommunen betale