Borgmestrene på Lolland-Falster og en delegation fra Business LF fortalte torsdag Folketingets transportudvalg hvorfor en ny Storstrømsbro skal bygges nu.
En fungerende infrastruktur er et kardinalpunkt i forhold til den regionale udvikling, og når der nu tøves med at sætte gang i byggeriet af en ny Storstrømsbro, skaber det en usikkerhed, der kan have negative konsekvenser for udviklingen.
Det var et af de budskaber, borgmestrene Holger Schou Rasmussen, Lolland Kommune, og John Brædder, Guldborgsund Kommune, og en delegation fra Business LF havde lejlighed til at aflevere i Folketingets Transportudvalg torsdag.
- Erhvervslivet og pendlerne skal kunne have tillid til, at varer og personer kan komme frem og tilbage, siger direktør Mikkel Wesselhoff, Business LF, efter torsdagens møde.
- Vi blev godt modtaget og ser nu frem til processen, hvor transport- og finansministrene kommer med et forslag til en prioriteret liste over offentlige investeringer, siger Mikkel Wesselhoff.
Listen skal fremlægges og til debat blandt forligspartierne.
- Derfor er det lige nu, vi skal sætte alle sejl til i bestræbelserne på at få bygget den nye bro nu, siger Mikkel Wesselhoff.
På mødet med udvalget var der blandt andet lejlighed til at præsentere den analyse, som Business LF har fået lavet, og som dokumenterer, hvilken positiv effekt det vil have, når rejsetiden med tog fra Nykøbing bringes ned under en time.
Samtidig havde delegationen lejlighed til blandt andet at spørge ind til de udgifter, det vil påføre staten, hvis den gamle bro skal holdes stående i længere tid.