Lettere forsinket lykkedes det lørdag et kommende brudepar at få papir på hinanden.
De fleste brudepar plejer at kunne se tilbage på deres bryllup som en højtidelig og festlig begivenhed.
Det er ikke helt den følelse, Anne Thorvald Hansen og Michael Hansen står tilbage med, efter at de blev viet i lørdags.
For på Guldborgsund Rådhus havde man glemt, at man skulle vie parret.
- Vi stod der med 15 gæster i vores pæne tøj, men man havde åbenbart glemt os, siger Anne Thorvald Hansen.
Parret var tilsagt til rådhuset en halv time før vielsen, som var berammet til klokken 11, og parret stod allerede klar ude foran rådhusets låste glasdøre klokken 10.15, mens bryllupsgæsterne begyndte at indfinde sig. Her kom de til at stå over en time. Da parret og gæsterne fortsat ikke var blevet lukket ind i varmen lidt før klokken 11, tog en af bryllupsgæsterne affære.
- En af vores gæster havde heldigvis sine forbindelser, så fem minutter i halv tolv kom en stand-in og fik os viet, siger Anne Thorvald Hansen.
Vedkommende måtte først bruge tid på at sikre sig, at vielsespapirerne var i orden, og det blev ikke helt den højtidelighed, som parret havde drømt om.
- Nej, det var jo rigtig dårlig timing, og det blev altså noget hektisk. Vi fik godt nok en drink bagefter, og den kommunale medarbejder gjorde, hvad hun kunne, så hende bebrejder vi ikke noget. Men det er da en lidt underlig fornemmelse, vi står tilbage med her bagefter, siger Anne Thorvald Hansen, som i lørdags ikke kunne få en forklaring på, hvad der var gået galt.
- Vi kunne jo se på rådhusets storskærm, at der skulle være bryllup klokken 11, så jeg synes, man skylder os en forklaring, og også en undskyldning, siger Anne Thorvald Hansen, som i aftes modtog en kurv med chokolade og te samt et kort, hvor Guldborgsund Kommune beklagede omstændighederne ved vielsen.
Brudgommen mener, at en rejse eller en middag på Czarens Hus ville være en acceptabel kompensation.
- Jeg er gal. Det ligner ikke noget at lade folk stå og vente, og skulle vi have gjort det 10 minutter mere, så var jeg kørt, siger Michael Hansen.
Det er kommunens borgerservice, som forestår de borgerlige vielser.
- Det er dybt, dybt beklageligt, det der er sket. Det må ikke ske, og vi er ved at undersøge, hvordan det er sket, og hvordan vi kan undgå, det sker en anden gang, siger teamleder Charlotte Møller.