Annonce
Lokal nyt

DEBAT OM BATTERITOGENE UDSKUDT

Sådan kan de batteritog, Lokaltog gerne vil købe, se ud. Billederne er fra producenten Consrucciones y Auxillar de Ferrocarrilles S.A. (CAF)
Den spanske togproducent CAF er fortsat det eneste bud på en leverandør af batteritog til Lokaltog.

LOLLAND-FALSTER: Sagen om Lokaltogs planlagte indkøb af 14 batteritog er fortsat uafklaret.

Mandag var sagen på dagsordenen i Region Sjællands forretningsudvalg, men her enedes politikerne om at udskyde debatten.

Den skal nu i stedet tages på et ekstraordinært møde i forretningsudvalget umiddelbart inden et møde i Regionsrådet 6. december. Forklaringen er, at politikerne vil afvente et møde i Lokaltogs bestyrelse, der skal drøfte den klage, Siemens Mobility har indgivet, over at selskabets bud på at levere togene er blevet vraget.

Annonce

Som tidligere omtalt var politikerne i "Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde" uenige, da de for nyligt drøftede sagen, der har udviklet sig uheldigt. De 14 batteritog tegner nemlig til at blive væsentligt dyrere end ventet, og den ærgerlige besked kommer samtidig med, at regionens udgifter til busser og tog er skudt i vejret på grund af høje brændstofpriser og lave billetindtægter i coronaperioden.

Bemærk, at der står Tølløse i displayet - det er ikke helt tilfældigt. Illustration: CAF

Et flertal i udvalget valgte at indstille, at udbuddet skal gå om, selvom det er blevet frarådet. Af dagsordenen til mødet i Forretningsudvalget fremgår det, at Lokaltog skønner, at et genudbud i sig selv vil koste seks-otte millioner kroner. Dertil kommer, at et genudbud kan forsinke leverancen af togene. Hvor stor den forsinkelse bliver, kan Lokaltog dog ikke sige, da det blandt andet afhænger af producentens produktionskapacitet. Men ved en forsinkelse vil lejen af de tre Desiro-tog, der kører på Lollandsbanen, skulle forlænges.

Og det får altsammen Lokaltog til at advare politikerne. Som der står i dagsordenen:

"Lokaltog / Movias vurdering er fortsat, at det samlet set ikke er tilrådeligt at gå videre med genudbud".

Lokaltog / Movias vurdering er fortsat, at det samlet set ikke er tilrådeligt at gå videre med genudbud.

Dagsorden til møde i Forretningsudvalget

Ingen borde

Som tidligere omtalt er den spanske poducent CAF - Consrucciones y Auxillar de Ferrocarrilles S.A. - den eneste af de tre bydere, der har afgivet et bud, som Lokaltog kunne acceptere. Buddene fra både Siemens Mobility og Stadler er blevet diskvalificeret.

Umiddelbart er der ikke borde i togene, men det vil politikerne have, så man kan sidde at arbejde. Illustration: CAF

Folketidende har spurgt CAF, hvordan batteritogene ser ud, men det har virksomheden ikke ønsket at oplyse - den vil nemlig principielt overhovedet ikke bekræfte, at den har budt på opgaven.

Men i dagsordenen til Forretningsudvalget ligger en præsentation af togene, der hedder Civiti. Her kan man også se, at togene har toiletter og stik til opladning af for eksempel telefoner og computere, men hverken borde eller wifi - to ting, som politikerne vil have præciseret, at der skal være, hvis Lokaltog laver et genudbud.

Togene har plads til 110 siddende og 170 stående passagerer. Illustration: CAF

Om den del står der i dagsordenen:

"Lokaltog og Movia vurderer, at de gennem forhandling med tilbudsgiver kan få wi-fi og klapborde i togene. Installationen er teknisk mulig, men der en lille risiko for, at ændringer af togets indvendige indretning resulterer i behovet for en ny sikkerhedsgodkendelse hos Trafikstyrelsen. Risikoen vurderes ikke at være stor. Lokaltog og Movia kan på nuværende tidspunkt ikke anslå prisen på tilkøb af borde og wi-fi, men deres samlede vurdering er, at det forventeligt kan håndteres med det nuværende tilbud."

Politikerne efterlyste også en option på at købe yderligere 10 togsæt, men det er allerede med i buddet fra CAF, står der. Og prisen på de 10 vil være den samme som på de 14 første - omend prisen reguleres i henhold til det danske nettopris-index.

Civiti-togene har plads til 10 cykler, to kørestole og to barnevogne. Illustration: CAF
Annonce

Garanti fra regionen

Et stort spørgsmål er, hvor batteritogene - hvis de altså købes - skal indsættes henne. Lokaltog fastholder, at det først skal besluttes i 2023, og at det vil afhænge af, hvor de vil kunne udnyttes bedst muligt "i forhold til at gavne flest mulige passagerer, sænke CO2-udledningen mest muligt og give den bedst mulige driftsøkonomi".

Civiti-togene har manuelle ramper til kørestole - i øvrigt ligesom de IC2-tog, der kører på Lollandsbanen i dag. Illustration: CAF

Umiddelbart er Østbanen og Tølløsebanen - og altså ikke Lollandsbanen - dog lagt ind som forudsætninger, og på illustrationerne af togene står der også "Tølløse" på fronten.

Når sagen overhovedet drøftes af politikerne i regionen, er det fordi, Lokaltog har bedt regionen stille en garanti for købet af togene.

Sådan ser Civiti-togsættene ud fra siden. De er 44,9 meter lange og 2,79 meter brede. Dermed er de knap fire meter længere end IC2-togene og 31 centimeter smallere. Illustration: CAF
Annonce
Lolland

- DE ARBEJDER SOM SMÅ HESTE OG VIL BARE DET HER

Annonce
Annonce
Guldborgsund

GASLEDNINGEN: FØRSTE RØR SKAL SNART I JORDEN

Transport

LOLLANDSBANEN INDSÆTTER TOGBUSSER

Lolland

- DE ARBEJDER SOM SMÅ HESTE OG VIL BARE DET HER

112

ANHOLDT MED HASH OG SKUNK PÅ SIG

Guldborgsund

HURRA FOR PLESS, RØSE, TURPAL, ASTA OG AQUASPORT

Politik

VIL IKKE AFSKAFFE FLERE HELLIGDAGE

112

FÆRRE INDBRUD: POLITIETS FORKLARING PEGER PÅ NYT PROBLEM

Sport

JACOB EGERIS KLAR FOR NY KLUB

Lolland

EFTER 14 MÅNEDER: NU KOMMER SAGEN ENDELIG FOR RETTEN

112

SIGTET FOR STORT NARKOTIKASALG

Guldborgsund

SILOS FREMTID BEHANDLES FOR LUKKEDE DØRE

Sport

BROGAARD BLIVER ALLIGEVEL I AB

Sport

BALTZER VENDER HJEM TIL FREM

Lolland

LOKALT GYMNASIUM VIL OPRETTE INTERNATIONAL STUDIERETNING

Indland

VIL REDDE OFFENTLIG TRANSPORT MED LAVERE BILLETPRISER

Skal Horslunde Boldklub lukke?

PARK & VEJ: - NU SPOLER VI TIDEN BAGLÆNS

Annonce
112

HURTIG REAKTION FORHINDREDE BRAND I AT SPREDE SIG

Lolland

DIREKTØR EFTER DATALÆK: DER KOMMER INGEN ÆNDRINGER

Indland

OPRÅB FRA REGIONER: RISIKO FOR DÅRLIGERE SUNDHED FREMOVER

112

BRO LUKKET FOR SKIBSTRAFIK WEEKENDEN OVER

Vejret

WEEKENDEN BYDER PÅ BÅDE SOL, SLUD OG TØSNE

Lolland

Skole med højt til loftet

Ugeavisen Guldborgsund

INGEN PÅSKE I VÆGGERLØSE UDEN VB'S PÅSKEFEST

112

26 TAGET I FARTKONTROLLER: SÅ MANGE FIK KLIP

Knuthenborg

VISER INGEN TEGN PÅ TRAUMER

Erhverv

DEN GRØNNE VERDEN ERKLÆRET KONKURS

Erhverv

LOKAL IT-VIRKSOMHED OPKØBT

112

STORT FALD: SÅ FÅ INDBRUD BLEV ANMELDT I 2022

Datalæk

RASENDE BRIAN: - DET ER NOGET SVINERI

Datalæk

AFGØRELSEN FALDET I SAG OM LÆKAGE-BRØLER

Bolig og livsstil

BOLIGMARKED: DER ER KOMMET FLERE TIL SALG-SKILTE PÅ ET ÅR

Guldborgsund

NYT OM LOKAL ALDI-GRUND

Guldborgsund

- VI MENER, VI KAN VARETAGE BORGERNES BEKYMRINGER

Erhverv

DRASTISK UDVIKLING: - DET ER STUKKET AF

Børnehavesagen

KUN FÅ SVAR I REDEGØRELSE

Guldborgsund

NU TAGES FØRSTE SPADESTIK TIL 45 NYE BOLIGER

Annonce
Annonce
112

BIL BRØD I BRAND UNDER KØRSEL

Ugeavisen Guldborgsund

DEN LOKKENDE FLØJTESPILLER I FRONT

Lolland

KOMMUNE DESTRUERER KUNSTVÆRK

Guldborgsund

- VI VIL BEVARE SÅ MEGET AF BYGNINGERNE SOM MULIGT

Ugeavisen Lolland

Overfiskning sendte ”Viking” til Rødbyhavn

Lolland

VIL FORSKE PÅ AFLIVET LØVE

Knuthenborg

AFLIVET LØVE: HER BLEV DET AFSLØRET

Lolland

LÆKAGE-SAG STADIG IKKE OPKLARET

Knuthenborg

SÅDAN KOM LØVEN TIL KNUTHENBORG

Lolland

14 MÅNEDER GAMMEL SAG: MICHAEL MÅ VENTE TIL RETTEN HAR TID

Trafik

KØRETØJ BLOKEREDE SPOR

Femern

OPFØRT I STRID MED LOKALPLAN - NU SKAL 20 VIRKSOMHEDER FLYTTE

Knuthenborg

VIDEO: DERFOR MÅTTE LØVEN AFLIVES

Varmecheck

OP MOD 10.600 HUSSTANDE FIK FEJLAGTIGT UDBETALT VARMECHECK