Annonce
Lokal nyt

DEBAT OM BATTERITOGENE UDSKUDT

Sådan kan de batteritog, Lokaltog gerne vil købe, se ud. Billederne er fra producenten Consrucciones y Auxillar de Ferrocarrilles S.A. (CAF)
Den spanske togproducent CAF er fortsat det eneste bud på en leverandør af batteritog til Lokaltog.

LOLLAND-FALSTER: Sagen om Lokaltogs planlagte indkøb af 14 batteritog er fortsat uafklaret.

Mandag var sagen på dagsordenen i Region Sjællands forretningsudvalg, men her enedes politikerne om at udskyde debatten.

Den skal nu i stedet tages på et ekstraordinært møde i forretningsudvalget umiddelbart inden et møde i Regionsrådet 6. december. Forklaringen er, at politikerne vil afvente et møde i Lokaltogs bestyrelse, der skal drøfte den klage, Siemens Mobility har indgivet, over at selskabets bud på at levere togene er blevet vraget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som tidligere omtalt var politikerne i "Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde" uenige, da de for nyligt drøftede sagen, der har udviklet sig uheldigt. De 14 batteritog tegner nemlig til at blive væsentligt dyrere end ventet, og den ærgerlige besked kommer samtidig med, at regionens udgifter til busser og tog er skudt i vejret på grund af høje brændstofpriser og lave billetindtægter i coronaperioden.

Bemærk, at der står Tølløse i displayet - det er ikke helt tilfældigt. Illustration: CAF

Et flertal i udvalget valgte at indstille, at udbuddet skal gå om, selvom det er blevet frarådet. Af dagsordenen til mødet i Forretningsudvalget fremgår det, at Lokaltog skønner, at et genudbud i sig selv vil koste seks-otte millioner kroner. Dertil kommer, at et genudbud kan forsinke leverancen af togene. Hvor stor den forsinkelse bliver, kan Lokaltog dog ikke sige, da det blandt andet afhænger af producentens produktionskapacitet. Men ved en forsinkelse vil lejen af de tre Desiro-tog, der kører på Lollandsbanen, skulle forlænges.

Og det får altsammen Lokaltog til at advare politikerne. Som der står i dagsordenen:

"Lokaltog / Movias vurdering er fortsat, at det samlet set ikke er tilrådeligt at gå videre med genudbud".

Lokaltog / Movias vurdering er fortsat, at det samlet set ikke er tilrådeligt at gå videre med genudbud.

Dagsorden til møde i Forretningsudvalget

Ingen borde

Som tidligere omtalt er den spanske poducent CAF - Consrucciones y Auxillar de Ferrocarrilles S.A. - den eneste af de tre bydere, der har afgivet et bud, som Lokaltog kunne acceptere. Buddene fra både Siemens Mobility og Stadler er blevet diskvalificeret.

Umiddelbart er der ikke borde i togene, men det vil politikerne have, så man kan sidde at arbejde. Illustration: CAF

Folketidende har spurgt CAF, hvordan batteritogene ser ud, men det har virksomheden ikke ønsket at oplyse - den vil nemlig principielt overhovedet ikke bekræfte, at den har budt på opgaven.

Men i dagsordenen til Forretningsudvalget ligger en præsentation af togene, der hedder Civiti. Her kan man også se, at togene har toiletter og stik til opladning af for eksempel telefoner og computere, men hverken borde eller wifi - to ting, som politikerne vil have præciseret, at der skal være, hvis Lokaltog laver et genudbud.

Togene har plads til 110 siddende og 170 stående passagerer. Illustration: CAF

Om den del står der i dagsordenen:

"Lokaltog og Movia vurderer, at de gennem forhandling med tilbudsgiver kan få wi-fi og klapborde i togene. Installationen er teknisk mulig, men der en lille risiko for, at ændringer af togets indvendige indretning resulterer i behovet for en ny sikkerhedsgodkendelse hos Trafikstyrelsen. Risikoen vurderes ikke at være stor. Lokaltog og Movia kan på nuværende tidspunkt ikke anslå prisen på tilkøb af borde og wi-fi, men deres samlede vurdering er, at det forventeligt kan håndteres med det nuværende tilbud."

Politikerne efterlyste også en option på at købe yderligere 10 togsæt, men det er allerede med i buddet fra CAF, står der. Og prisen på de 10 vil være den samme som på de 14 første - omend prisen reguleres i henhold til det danske nettopris-index.

Civiti-togene har plads til 10 cykler, to kørestole og to barnevogne. Illustration: CAF
Artiklen fortsætter efter annoncen

Garanti fra regionen

Et stort spørgsmål er, hvor batteritogene - hvis de altså købes - skal indsættes henne. Lokaltog fastholder, at det først skal besluttes i 2023, og at det vil afhænge af, hvor de vil kunne udnyttes bedst muligt "i forhold til at gavne flest mulige passagerer, sænke CO2-udledningen mest muligt og give den bedst mulige driftsøkonomi".

Civiti-togene har manuelle ramper til kørestole - i øvrigt ligesom de IC2-tog, der kører på Lollandsbanen i dag. Illustration: CAF

Umiddelbart er Østbanen og Tølløsebanen - og altså ikke Lollandsbanen - dog lagt ind som forudsætninger, og på illustrationerne af togene står der også "Tølløse" på fronten.

Når sagen overhovedet drøftes af politikerne i regionen, er det fordi, Lokaltog har bedt regionen stille en garanti for købet af togene.

Sådan ser Civiti-togsættene ud fra siden. De er 44,9 meter lange og 2,79 meter brede. Dermed er de knap fire meter længere end IC2-togene og 31 centimeter smallere. Illustration: CAF
  • Batteritog1
    Sådan kan de batteritog, Lokaltog gerne vil købe, se ud. Billederne er fra producenten Consrucciones y Auxillar de Ferrocarrilles S.A. (CAF)
  • Batteritog2
    Bemærk, at der står Tølløse i displayet - det er ikke helt tilfældigt. Illustration: CAF
  • Batteritog3
    Umiddelbart er der ikke borde i togene, men det vil politikerne have, så man kan sidde at arbejde. Illustration: CAF
  • Batteritog6
    Togene har plads til 110 siddende og 170 stående passagerer. Illustration: CAF
  • Batteritog4
    Civiti-togene har plads til 10 cykler, to kørestole og to barnevogne. Illustration: CAF
  • Batteritog5
    Civiti-togene har manuelle ramper til kørestole - i øvrigt ligesom de IC2-tog, der kører på Lollandsbanen i dag. Illustration: CAF
  • Sådan ser Civiti-togsættene ud fra siden. De er 44,9 meter lange og 2,79 meter brede. Dermed er de knap fire meter længere end IC2-togene og 31 centimeter smallere. Illustration: CAF
Annonce
112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier