Namaste hippievenner. Velkommen til det smukke Stubbekøbing.
Sådan lød den venlige velkomsthilsen til publikum på et stort banner på ”Kun For Forrykte Festivalen” i Stubbekøbing for nylig.
Ledsaget med info om, at hvis man slår sig ned på det nordøstlige Falster, så er der kun fem minutter til skov, strand og kultur - ja, stort set alt, hvad hjertet kan begære, uden at bankkontoen sprænger - og med blot halvanden times kørsel til Christiania.
Ledsaget af en illustration af et farvestrålende folkevognsrugbrød, hjerter og regnbuefarver - og et herligt glimt i øjet.
Banneret var iøjnefaldende og godt tænkt. En sjov og finurlig måde at række ud til de mange udefrakommende gæster på flower-power-festivalen i Anlægget i Stubbekøbing.
Forhåbentlig har nogle af dem efterfølgende kontaktet foreningen ”Liv i Stubbekøbing”, der stod som afsender af det glade budskab. Måske nogle af dem følger opfordringen og rykker til den sydlige provins tæt på alle herlighederne ved skov og strand. Måske.
Og måske burde man følge eksemplet og hænge tilsvarende bannere op alle de mange steder, som i denne tid tiltrækker både lokale og besøgende udefra. Forleden var der massiv tilstrømning til maritim skoleskibsfest på havnen i Nakskov, snart rykker jazz-folket ind i Maribo og på Femø, Wickmann Festivalen tiltrækker gæster med hang til folk og blues - og så er der de talrige andre begivenheder og arrangementer rundt om i landsdelen, hvor besøgende fra andre steder i landet forhåbentlig har en god og hyggelig stund.
Formuleringerne på bannerne skal selvklart være forskellige, afhængige af publikum, tid og sted, men budskabet er grundlæggende det samme - har du haft en god tid på Lolland-Falster, så overvej at gøre den permanent. Budskabet om Lolland-Falsters mange muligheder skal stå klart i bevidstheden, også når hverdagen atter melder sig.
I bund og grund er det kommunerne, der har det overordnede ansvar for at sikre bosætning - og der har gennem tiderne været forskellige strategier og gjort mange tiltag. Også nu.
Guldborg Kommune eksempelvis havde i begyndelsen af juni en flot og informativ stand på Madens Folkemøde ved Engestofte Gods. Kunne man forestille sig en tilsvarende kommunal infostand mellem en ølvogn og en t-shirt-shop ved landsdelens festivaler og musikarrangementer? Hvorfor ikke?
Det er jo rent faktisk de steder, at der er ganske mange måske kommende tilflyttere helt inden for rækkevidde. Det er nu, vinduet til gæster udefra står allermest åbent.
Et banner eller flere - uanset hvor gennemført det måtte være - gør det næppe alene. Men ”Liv i Stubbekøbing” viser med deres hippie-velkomst-hilsen en interessant vej at gå. Og den fortjener at vinde gehør både blandt potentielle tilflyttere og på de kontorer i landsdelen, hvor man sidder med den vigtige bosætningsopgave. Så budskabet bliver fastholdt og fulgt til dørs.