Annonce
Lokal nyt

Falsk bankmand snød kunde for 30.000

At svindleren har brugt navnet "Anders" er smart fundet på, da der foruden direktør Anders F. Møller (billedet) er ansat yderligere to medarbejdere i banken, som hedder Anders. Foto: Jan Knudsen/arkiv

Flere lokale kunder er de seneste dage ringet op af falsk bankmand.

LOLLAND-FALSTER Torsdag blev en kunde i Lollands Bank ringet op af en mand, som udgav sig for at hedde Anders Kristiansen og at være sikkerhedsmedarbejder i den lokale bank.

Han fortalte kunden, at kundens netbank var blevet hacket, og han ville hjælpe med at udbedre problemet, og for at indgyde yderligere tryghed påstod "Anders Kristiansen", at politiet lyttede med på en anden linje.

Han bad derefter kunden om vedkommendes kode til en konto i banken af sikkerhedsmæssige årsager.

Desværre faldt kunden i fælden og opgav koden. Efterfølgende blev der hævet 30.000 kroner på den lokale kundes konto.

Flere er ringet op

Den kunde, som er blevet franarret de mange penge, er ikke den eneste, som er blevet ringet op af en person, som har udgivet sig for at være fra banken.

Lollands Bank har hørt fra tre andre kunder, som er blevet kontaktet på lignende måde.

Foruden "Anders Kristiansen" fra Lollands Bank er der også en bankkunde, som er blevet ringet op af en person, som udgave sig for at være "Mads" fra Lollands Bank i Rødby.

- Vi kan ikke advare nok imod den slags opringninger, siger direktør i Lollands Bank, Anders F. Møller.

- Eksemplerne viser, at svindlerne er blevet mere og mere udspekulerede, men vi vil gerne slå fast, at man aldrig skal udlevere NemID-koder, betalingskortoplysninger, SMS-koder eller andre personlige oplysninger - de er strengt personlige, siger bankdirektør Anders F. Møller.

- Banken ringer eller skriver aldrig for at udbedre sikkerheden på netbank eller betalingskort.

- Vi må heller ikke spørge til kundens personlige kode - ikke engang, når vi står ansigt til ansigt med kunden i en af vores filialer, siger bankdirektøren.

Når den slags svindel foregår, er det ikke altid, banken kan hjælpe kunden med at få sine penge igen.

- Kun hvis svindleren ikke har nået at flytte pengene fra den konto, som de i første omgang er blevet overflyttet til, kan vi tilbageføre beløbet. Men desværre går det ofte sådan, at svindleren først flytter pengene til en konto for derefter at flytte pengene videre, typisk til en udenlandsk konto, siger Anders F. Møller.

I sagen om den lokale kunde, hvis konto blev lænset for 30.000 kroner, var pengene overflyttet til en tredje konto, inden kunden og banken nåede at gribe ind.

  • At svindleren har brugt navnet "Anders" er smart fundet på, da der foruden direktør Anders F. Møller (billedet) er ansat yderligere to medarbejdere i banken, som hedder Anders. Foto: Jan Knudsen/arkiv
Annonce
Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Nykøbing

Slap A' for en fest: - Det var én stor overraskelse

Annonce
Annonce
Trafik

Var totalt spærret: Gaffeltruck væltet på motorvejen

Nykøbing

Slap A' for en fest: - Det var én stor overraskelse

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Annonce
Annonce
Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze