NORDBYSKOLEN: Det er snart et år siden, skoleleder Lars Carlsen sendte et opråb til elevernes forældre. Hvis ikke der blev rettet op på børnenes opførsel, ville det få konsekvenser for skolens måde at drive skole på. Derfor skulle forældrene tale med børnene om god opførsel, opfordrede ledelsen i et brev.
Forud var gået en periode, hvor elevernes opførsel blev tiltagende mere grænseoverskridende. Madaffald blev smidt på gangene og trådt i. Møbler blev ødelagt, og der blev tisset i skraldespandene på gangene. Man fandt rester af snus på toilettet, eleverne svarede igen og forlod området i skoletiden. De var med andre ord langt fra de dannede mennesker, de så gerne vil fremme på Nordbyskolen.
Gjort en forskel
Når elevrådet mandag minder lærerne om Guldborgsund Kommunes børne- og ungesyn, at børn og unge altid gør det bedste, de kan, kunne man godt få den tanke, at der fortsat er udfordringer på skolen.
- Nej, det brev gjorde helt klart en forskel. Det kan stadig blive bedre, men at vi nu har samtalen, og det er essentielt. Jeg oplever blandt andet, at eleverne holder skolen pæn, og at det er vigtigt for dem med rum, som er rare at være i, siger skoleleder Lars Carlsen og understreger, at fortidens problemer handlede om en mindre andel af eleverne.
Udover brevet, hvad oplever I så har haft betydning for den bedring?
- Den efterfølgende samtale og oplevelsen af fællesskabet. Det er en universel værdi, som betyder så uendeligt meget. Og fællesskabet kommer af, at vi gør ting sammen, som handler om andet og mere end at blande syre og baser i kemi eller terpe tabeller i matematik. Det handler om at synge sammen, om at lave mad over bål, bevæge sig sammen, i takt og give sig tid til at tale med hinanden.
Uden facit
Til det bruger de for eksempel dannelseskort. Med udgangspunkt i dem tales om, hvad det vil sige at være en god ven, eller hvad taknemmelighed egentlig betyder. For eksempel i udvalgte valgfagstimer.
- Det er ikke noget, man skal finde et facit til, men en balance mellem uddannelse og den menneskelige karakter, understreger Lars Carlsen.
Dannelse er altså ikke noget, man kommer i mål med. For dannelse udvikler sig også, og de grupper, der skal dannes, får noget at skulle have sagt.
- De voksne må gerne være voksne og bestemme, men vi gør op med et gammelt børnesyn, hvor man har 22 regler for, hvad man ikke må. For hvad så når noget går galt, men vi ikke har en regel, der kan dække det? I stedet tager vi en grundig snak om ordentlig opførsel, og hvad det betyder.
Lars Carlsen, skoleleder NordbyskolenDe voksne må gerne være voksne og bestemme, men vi gør op med et gammelt børnesyn, hvor man har 22 regler for, hvad man ikke må.