Regeringen har sat indkøb af nye lokomotiver til dobbeltdækkertog på standby.
Med regeringens udspil til finansloven, der aflyser investeringen i nye ellokomotiver til regionaltrafikken på Sjælland, er det igen uvist, hvordan DSB i de kommende år skal trække sine dobbeltdækkervogne rundt, skriver Ingeniøren.
På grund af den mangeårige forsinkelse af IC4 tog, har Sydbanen ikke kunnet overtage IC3 togene fra andre strækninger. Det har betydet, at hovedparten af togtrafikken mellem Lolland-Falster og København i mange år og stadig foregår i dobbeltdækkervogne.
Dobbeltdækkervogne, først leaset og siden købt i Tyskland, er trukket af gamle forurenende ME-lokomotiver.
Dobbeltdækkervognene bliver i dag trukket af 36 bedagede ME- lokomotiver, som ifølge DSB’s seneste miljørapport er blandt landets mest forurenende tog, samt seks EA-ellokomotiver fra 1980’erne, der på grund af lokomotivmanglen blev hentet frem i 2012 efter flere års stilstand, skriver Ingenøren.
De næsten 420 millioner, som Folketinget under den tidligere regering sidste år afsatte til nye lokomotiver er ikke blevet brugt, derfor vil nye regering nu annullere købet, oplyste transportminister Hans Christian Schmidt (V) til Folketinget tidligere på måneden.
DSB har i øjeblikket ikke noget at sige i sagen »Af hensyn til de politiske forhandlinger har DSB ikke kommentarer på nuværende tidspunkt,« skriver pressechef Niels-Otto Fisker i en e-mail til Ingeniøren.
Hvor længe de gamle lokomotiver, som hyppigere og hyppigere bryder sammen, kan holde og dermed opretholde trafikken på Sydbanen vil DSB ifølge Ingeniøren ikke give et bud på nu.
Ingeniøren har spurgt Hans Christian Schmidt om, hvad han forestiller sig som alternativ til de nye ellokomotiver. Det afviser han i en e-mail at svare på.
-Regeringens forslag forhandles i øjeblikket i Finansministeriet, hvor det må vise sig, om der er flertal for det. Derfor kan jeg på nuværende tidspunkt ikke gå i detaljer om, hvad det måtte ende med at betyde for den samlede materielplan, skriver ministeren i svaret.
Dobbeltdækkervognene bliver i dag hovedsageligt trukket af ME-lokomotiver, som er blandt DSB’s mest forurenende tog. De udleder ifølge DSB’s seneste miljørapport 283 mg NOx, 33 mg CO, 9 mg partikler og 17 mg kulbrinter pr. pladskilometer. Til sammenligning udleder IC3-togene 121 mg NOx, 13 mg CO, 1 mg partikler og 6 mg kulbrinter pr. pladskilometer. (Foto: DSB)
Læs også "DSBs dobbeltdækkertog er stadig fulde af forurening" KLIK HER
Læs også DSB bekræfter massiv forurening i dobbeltdækkertog KLIK HER