Ventetiderne er steget efter indførelsen af Sundhedsplatformen, skriver Politiken.
Hjertepatienter venter alt for længe på både at blive undersøgt og behandlet i de to sjællandske kommuner, Region Hovedstaden og Region Sjælland. Det skriver Politiken.
Efter at de to regioner har indført det nye it-system, Sundhedsplatformen, er ventetiderne steget markant, så Sundhedsstyrelsen betegner udviklingen som både »stærkt bekymrende« og "uacceptabel".
Det fremgår af en overvågning af behandlingsforløb for hjertepatienter, som Sundhedsstyrelsen mandag udsendte.
Hjertepatienter skal som andre patienter været undersøgt og have fået en diagnose inden for 30 dage efter at de er henvist til et hospital. I første kvartal skete det kun for 76 procent af patienterne, "hvilket er uacceptabelt, idet det er en lovfæstet ret", skriver Sundhedsstyrelsen.
Andelen af patienter, der udredes til tiden, er faldet 5 procent i forhold til 4. kvartal sidste år og har dermed nået det laveste niveau, siden Sundhedsstyrelsen begyndte at overvåge området i begyndelsen af 2017.
Det er, skriver Sundhedsstyrelsen, især Region Sjælland og Region Hovedstaden, der »skiller sig ud«.
I Region Sjælland styrtdykkede antallet af hjertepatienter, der blev undersøgt til tiden, så andelen nu er nede på 43 procent. Til sammenligning er det 96 procent af patienterne i Nordjylland, der udredes til tiden.
Sundhedsstyrelsen har været i kontakt med regionerne for at få en forklaring på de lange ventetider. Region Sjælland har forklaret, at der "fortsat er udfordringer med Sundhedsplatformen og kapacitetsproblemer"på hjerteafdelingerne.