Lang rejsetid og overfyldte tog mandag morgen.
I weekenden måtte DSB, på grund af revner i akslerne, pille deres ME diesellokomotiver ud af drift, der driver en stor del af af den regionale jernbanetrafik på Sjælland.
Så for en sjælden gangs skyld er det IC4-toget, der i højere og højere grad er med til at holde den sjællandske togtrafik på skinner, idet de finder vej til flere regionale togstrækninger.
Det fortæller DR Sjælland.
I øjeblikket kører de udskældte IC4 tog 560.000 kilometer hver eneste måned. Det på trods af at DSB i december 2016 officielt opgav IC 4's fremtid på de danske skinner.
Men frem til år 2024, hvor udfasningen begynder, ruller togene på blandt andet Nordvestbanen og Sydbanen i den sjællandske regionaltrafik.
40 af de 77 IC 4 togsæt er i dag indsat i regionaltrafikken, mens resten holdes i reserve, og hos DSB regner trafikinformationschef Tony Bispeskov med at stadig flere passagerer kan køre med de dieseldrevne IC 4-tog inden udfasningen begynder og Danmark får elektriske tog