Pendlerne til og fra Sydhavsøerne behøver ikke at frygte for færre afgange trods mulighed for, at nyt signalsystem ikke bliver klar til ny banestrækning.
Hos Banedanmark har man erkendt, at der er en stor udfordring forude, når den nye banestrækning København – Køge - Ringsted står klar om et års tid.
Udfordringerne skyldes, at det nye ERTMS-signalsystem, som erstatter lyssignaler langs skinnerne med direkte kommunikation med togene. Ombygningen af togene til den nye teknik har vist sig langt mere vanskelig og tidskrævende end forventet.
Den nye strækning skal aflaste flaskehalsen på strækningen fra vest ind mod København.
Hvis ikke man når at blive klar på den tekniske front, kan det komme til at betyde, at man må benytte det gamle signalsystem og dermed ikke udnytte den nye stræknings kapacitet, som ellers skulle betyde flere tog og færre forsinkelser.
- For rejsende mellem Nykøbing og København får det den betydningen, at Sydbanen ikke får hurtigere forbindelser og oftere afgange, så hurtigt som planen oprindelig var. Det vil sige, at togdriften fortsætter som i dag på strækningen Næstved – Roskilde - København, indtil signalsystemet er fuldt ud implementeret, siger projektdirektør Jan Schneider-Tilli.
Projektdirektøren forventer ikke, at der vil være lignende udfordringer med det nye signalsystem, når jernbanestrækningen til den nye Storstrømsbro står færdig i 2023.