Guldborgsund Kommune mødes på onsdag med Banedanmark.
Det er fuldstændig uacceptabelt, hvis Højbroen skal lukke i 14 måneder, sådan som Banedanmark vil i forbindelse med elektrificeringen af jernbanenettet.
Derfor har Guldborgsund Kommune gjort indsigelse overfor Banedanmark.
Og på onsdag mødes Guldborgsund Kommunes direktør for teknik og miljø Bruno Andersen og formanden for teknik- og miljøudvalget Arne Graae Jensen (V) med Banedanmarks repræsentanter for at argumentere for, at der er skal findes en anden løsning.
En helt ny trafikmåling viser, at der dagligt passerer 6.700 person- og lastbiler i døgnet. Det er næsten syv gange så mange biler, som Banedanmark har kalkuleret med i sine beregninger.
Banedanmark har beskrevet tre alternative løsninger til at forhøje broen, så der bliver plads til elektrificeringen, og som alle vil betyde, at Højbroen kan nøjes med at blive holdt lukket for trafik i langt kortere tid eller slet ikke.
Men disse løsninger er også langt dyrere, og derfor har Banedanmark forlangt, at Guldborgsund Kommune betaler differencen på mellem halvanden og 10,3 millioner kroner, hvis en af de alternative løsninger skal i spil.