Annonce
Lokal nyt

Kommunes hjemmeside er for langsom

Foto: Anders Knudsen

Guldborgsund Kommunes hjemmeside er for langsom.

Guldborgsund relancerede sidste år sin hjemmeside, som var gjort mere brugervenlig og borgerrettet. Nu havner den næstsidst i en sammenligning af kommunale hjemmesiders hurtighed.

Synes du også, at du skal vente længe på at finde frem til åbningstiderne på genbrugspladsen eller finde oplysninger om, hvordan du får skrevet dit barn op til daginstitution?

Guldborgsund Kommunes hjemmeside er så langsom, at den er havnet på en dumpeplacering som nummer 97 blandt landets 98 kommuner, når det gælder kommunale hjemmesider.

Det er analysevirksomheden Digicure, der har sammenlignet kommunernes hjemmesider, og hvor lang tid, de tager at navigere rundt på.

Direktør i Digicure Jesper Helbrandt vurderer, at de langsomme hjemmesider er en trussel mod kommunernes digitaliseringsstrategi, og at problemet især er udtalt i Guldborgsund, som får en placering som næstsidst i testen.

Problemet er, at danske kommuners hjemmesider fylder for meget i borgernes internet-browsere - altså de programmer, vi bruger til at gå på internettet med som Explorer, Safari og så videre. Og det skaber overdreven ventetid ved online selvbetjening, som der bliver mere og mere af. Men mange borgere har ikke tålmodighed til at sidde og vente.

Guldborgsund Kommune relancerede i begyndelsen af 2012 sin hjemmeside, hvor man netop gjorde sig stor umage for at gøre hjemmesiden mere brugervenlig og direkte målrettet borgerne og deres behov for at betjene sig selv.

Nicolai Vedsted, som er chef for Guldborgsund Kommunes kommunikation siger, at man ikke er bekendt med det samlede indhold af Digicures undersøgelse.

- Men vi kan konstatere, at undersøgelsen viser, at vores performance på brugeroplevelsen er blandt de bedste i landet, siger han.

I en anden undersøgelse er Guldborgsund Kommune netop sprunget fra en 56. plads i 2011 til en 15. plads i år, når det gælder kommunernes digitale parathed.

- Forklaringen på vores bundplacering skal formentlig ses i lyset af, at undersøgelsen er udført på et tidspunkt, hvor vi har været i test med en ny abonnementsfunktion på hjemmesiden. Det har i en kortere periode givet lange svartider, hvilket vi var bekendt med og har annonceret om på forsiden. Selv om vi selvfølgelig altid kan blive bedre, er det min vurdering, at kommunens hjemmeside er både hurtig og nem at navigere på, siger Nicolai Vedsted.

  • Foto: Anders Knudsen
Annonce
Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Får kæmpebeløb til særlig have: - Jeg troede dårligt mine egne øjne

Lolland

3.900 besøgte Whitsun: Nu er regnskabet gjort op

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Annonce
Annonce
Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem