Guldborgsund Kommunes hjemmeside er for langsom.
Guldborgsund relancerede sidste år sin hjemmeside, som var gjort mere brugervenlig og borgerrettet. Nu havner den næstsidst i en sammenligning af kommunale hjemmesiders hurtighed.
Synes du også, at du skal vente længe på at finde frem til åbningstiderne på genbrugspladsen eller finde oplysninger om, hvordan du får skrevet dit barn op til daginstitution?
Guldborgsund Kommunes hjemmeside er så langsom, at den er havnet på en dumpeplacering som nummer 97 blandt landets 98 kommuner, når det gælder kommunale hjemmesider.
Det er analysevirksomheden Digicure, der har sammenlignet kommunernes hjemmesider, og hvor lang tid, de tager at navigere rundt på.
Direktør i Digicure Jesper Helbrandt vurderer, at de langsomme hjemmesider er en trussel mod kommunernes digitaliseringsstrategi, og at problemet især er udtalt i Guldborgsund, som får en placering som næstsidst i testen.
Problemet er, at danske kommuners hjemmesider fylder for meget i borgernes internet-browsere - altså de programmer, vi bruger til at gå på internettet med som Explorer, Safari og så videre. Og det skaber overdreven ventetid ved online selvbetjening, som der bliver mere og mere af. Men mange borgere har ikke tålmodighed til at sidde og vente.
Guldborgsund Kommune relancerede i begyndelsen af 2012 sin hjemmeside, hvor man netop gjorde sig stor umage for at gøre hjemmesiden mere brugervenlig og direkte målrettet borgerne og deres behov for at betjene sig selv.
Nicolai Vedsted, som er chef for Guldborgsund Kommunes kommunikation siger, at man ikke er bekendt med det samlede indhold af Digicures undersøgelse.
- Men vi kan konstatere, at undersøgelsen viser, at vores performance på brugeroplevelsen er blandt de bedste i landet, siger han.
I en anden undersøgelse er Guldborgsund Kommune netop sprunget fra en 56. plads i 2011 til en 15. plads i år, når det gælder kommunernes digitale parathed.
- Forklaringen på vores bundplacering skal formentlig ses i lyset af, at undersøgelsen er udført på et tidspunkt, hvor vi har været i test med en ny abonnementsfunktion på hjemmesiden. Det har i en kortere periode givet lange svartider, hvilket vi var bekendt med og har annonceret om på forsiden. Selv om vi selvfølgelig altid kan blive bedre, er det min vurdering, at kommunens hjemmeside er både hurtig og nem at navigere på, siger Nicolai Vedsted.