Vejdirektoratet har mandag formelt underskrevet kontrakt med det italienske konsortium, som var udpeget til opgaven.
Kontrakten om byggeriet af den nye Storstrømsbro er nu endeligt og formelt underskrevet.
Vejdirektoratet oplyser mandag eftermiddag, at man i dag har indgået kontrakt med det italienske joint venture "Storstrøm Bridge Joint Venture", der består af de tre entreprenørvirksomheder Itinera, Grandi Livori Fincosit og Condotte.
Sidstnævnte er dog kun repræsenteret med en ejerandel på 0,01 procent. Denne konstruktion er valgt, fordi Condotte har ansøgt de italienske myndigheder om en rekonstruktion af selskabet, oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Første spadestik til brobyggeriet ventes at blive taget til efteråret, og broen ventes klar til brug i 2022 for vejdelen og året efter for jernbanedelen.
- Der har været skrevet og sagt meget om Storstrøm Bridge Joint Venture i den seneste tid. Vi har imidlertid haft en god dialog med deres hold hele vejen igennem udbudsprocessen, og med den aftalte selskabskonstruktion er vi klar til at fortsætte samarbejdet om at få bygget selve broen.
- Den nye Storstrømsbro vil komme hele regionen til gavn, både mens arbejdet er i gang, og efter broen åbner for trafik, siger projektdirektør i Vejdirektoratet Erik Stoklund Larsen i pressemeddelelsen.
Elementerne til den nye bro skal bygges samles på Masnedø, hvor der udover en ny betonfabrik til produktion af broelementerne også skal etableres en byggeplads med skurvogne og materiel. Etableringen af byggepladsen begynder til maj.
I de kommende måneder skal det italienske joint venture-selskab planlægge behovet for danske underleverandører til de enkelte opgaver på byggeriet.
Den nye Storstrømsbro skal ligesom den gamle forbinde Falster og Sjælland via Masnedø. Den bliver cirka fire kilometer lang og den samlede pris for byggeriet af den nye bro samt efterfølgende nedrivning af den nuværende Storstrømsbro ventes at løbe op i cirka 4,1 milliarder kroner.