Engang i fremtiden er det meningen, at de ældste dieseltog på Lokaltogs jernbaner i Region Sjælland skal erstattes af batteridrevne tog.
Og nu er batteritogene rykket et lille skridt nærmere. Lokaltog, som blandt andet driver Lollandsbanen og er en del af trafikselskabet Movia, har nemlig udvalgt, eller prækvalificeret, tre togleverandører til at afgive et endeligt tilbud på levering af 14 batteritog til Lokaltogs ni strækninger rundt om på Sjælland og Lolland-Falster.
De tre udvalgte er Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) S.A. fra Spanien, Siemens Mobility A/S fra Danmark og Stadler Bussnang AG fra Schweiz. Det oplyser Lokaltog mandag i en pressemeddelelse.
Ifølge den foreløbige plan skal de nye batteritog sættes i drift gradvist i løbet af perioden fra årsskiftet 2027-2028 og et år frem.
Udbuddet indeholder desuden en option på bestilling af mellem to og 10 ekstra togsæt på et senere tidspunkt.
- Der er grund til at glæde sig over den interesse, togmarkedet viser Lokaltog. Vi har nu tre erfarne og velkvalificerede tilbudsgivere med i den videre proces.
- Der er ingen tvivl om, at de alle besidder den nødvendige erfaring inden for levering af standardtog, der samtidig opfylder de specifikke krav, som Lokaltog stiller til de kommende batteritog, lyder i pressemeddelelsen fra Lars Wrist-Elkjær, der er administrerende direktør i Lokaltog.
Der går dog et stykke tid, før den endelige leverandør udpeges. Det ventes først at ske i løbet af efteråret næste år, fremgår det af pressemeddelelsen.
Beslutningen omkring batteritogene har været længe undervejs. Allerede for et år siden var indkøbet af batteritog i udbud, hvor de samme tre firmaer bød. Udbuddet blev dog dengang annulleret af juridiske årsager. Der er derfor tale om et genudbud.
Beslutningen om at sende byggeriet af de nye tog i udbud igen er en del af budgetaftalen for 2024 i Region Sjælland.
Det har tidligere været fremme, at det ikke er sikkert, at nogen af de nye batteritog kommer til at køre på Lollandsbanen. Folketidende arbejder på at få en kommentar fra Movia og Lokaltog til, om det stadig er usikkert.
Læs også: