Nakskov Havn har selv bedt om skærpede regler.
Påsejlingen af en jernbanebro i Limfjorden har fået erhvervsminister Ole Sohn (F) til at skærpe lodspligten i farvandet.
Samtidig indføres der nu lodspligt ved anløb af Nakskov og Randers fjorder og Avedøreværkets Havn.
Havnechef Hans Borchersen, Nakskov, er ked af hvis udmeldingen tolkes som om, indsejlingen til Nakskov er specielt farlig.
- Den er, som den altid har været, bortset fra at den i forbindelse med uddybningen af sejlløbet er blevet sikret yderligere med afmærkning. I øvrigt er det Nakskov Havn selv, der har bedt om lodspligt, så vi er godt tilfredse, siger Hans Borchersen.
Lodspligten træder ifølge det aftalte i kraft 1. september i år, og har været forhandlet gennem længere tid.
Det er dog langt fra alle skibe, der bliver omfattet af lodspligt.
Ifølge Hans Borchersen drejer det sig alene om skibe, der stikker mere end 6,6 meter og/eller er længere end 130 meter og/eller bredere end 20 meter.
- Det er nogle ret store skibe, som vi forventer flere af i fremtiden, men i øjeblikket er langt de fleste anløb af skibe, der ikke omfattes af lodspligt, siger Hans Borchersen.
Mange af disse skibe benytter alligevel lods, og havnechefen har også svært ved at forestille sig, at et stort skib ville forsøge at gå ind uden lods, med mindre kaptajnen er særdeles godt kendt i farvandet.
- Vi forventer således ikke at miste kunder, eller at give skibsfarten meromkostninger, men til gengæld føler vi os mere trygge, siger Hans Borchersen.
Forhandlingerne om sagen har stået på i cirka et år, altså længe før uheldet i Limfjorden, hvor skibe over 53 meter fremover skal bruge lods ved passage af broerne.