LOLLAND-FALSTER: Det blev et nej tak fra Lolland og Guldborgsund kommuner, da en gruppe på tre private investorer sidste år tilbød, at de ville opgradere Lolland-Falster Airport til såkaldt AFIS-standard og overtage driften af lufthavnen i Holeby.
Tilbuddet fra de tre investorer lød på, at de ville kunne løfte opgaven og drive lufthavnen indenfor samme beløbsramme, som de to ejerkommuner i dag betaler i driftstilskud til lufthavnen.
Det skriver mediet FemernReport.
Må ikke støtte erhverv
Det tilbud sagde de to ejerkommuner imidlertid endegyldigt nej tak til i sidste uge.
Ifølge Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), tillader kommunalfuldmagten ikke sådan en øvelse:
- Vi må ikke som kommune give støtte til privat erhverv. Hvis der kom nogle med en pose penge og tilbød at overtage lufthavnen og for private midler drive en erhvervslufthavn, så ville jeg være helt klar til det, men der kan ikke komme kommunale penge i projektet, siger Holger Schou Rasmussen.
Heller ikke i Guldborgsund Kommune kunne man se det store perspektiv i et sådant offentligt-privat samarbejde:
- Et sådant udbud ville have ret store omkostninger. Og jeg hører ikke et erhvervsliv, der råber efter en lufthavn, siger borgmester Simon Hansen (S) fra Guldborgsund Kommune.
Men der er vel et vist potentiale, når tunnelen åbner - og senest med Hub 48 Maribo-projektet?
- Det er gisninger, siger Simon Hansen.
Foreløbigt punktum
De private investorer, anført af ejendomsudvikler Martin Skibsted, havde set potentiale i lufthavnen til erhvervs- og turistflyvninger. Ikke nødvendigvis som en selvstændig forretning i første omgang, men af hensyn til den regionale og lokale erhvervsudvikling:
- Nu kommer der for eksempel en fra Bremen, der vil udvikle 50.000 kvadratmeter erhvervsgrund. Og det kan da godt være, at de ville synes, det var noget lettere at flyve fra Bremen end at køre fire-fem timer i bil og tage færgen. Og når tunnelen åbner, så kunne der sagtens etableres ruter fra Europa. Og hvis det var sådan, at nogen synes, vi tjente for mange penge, så kunne vi jo dele. Vi kunne sagtens køre med åbne bøger, fortæller Martin Skibsted.
Men nu er der, i hvert fald foreløbig, sat punktum for Lolland-Falster Airport:
- Vi vil ikke prøve igen. Det er jo ikke, fordi vi ikke har andet at bruge tiden på. De (de to ejerkommuner, red.) vil jo ikke det her, siger Martin Skibsted.
Martin SkibstedVi vil ikke prøve igen. Det er jo ikke fordi, vi ikke har andet at bruge tiden på.
Martin Skibsted vil nu overveje, om han vil beholde sin observatørpost i flyvepladsudvalget for Lolland-Falster Airport.