Annonce
Lokal nyt

Nye el-lokomotiver – men ingen el

De nye el-lokomotiver, som DSB forventer er klar i 2021 - tre år før Sydbanen er elektrificeret. Foto: Pressebillede fra DSB

Nye el-lokomotiver til afløsning af gamle ME lokomotiver er klar flere år før Sydbanen bliver elektrificeret.

DSB har bestilling klar af 26-nye el-lokomotiver, som blandt andet skal erstatte de gamle ME-lokomotiver på Sydbanen. Men elektrificeringen af Sydbanen bliver ikke klar til de nye lokomotiver ankommer.

Hvis Folketingets finansudvalg siger ja, så har DSB nu en aftale klar om levering af 26 nye el-lokomotiver, som primært skal erstatte de gamle dieseldrevne ME lokomotiver, som blandt andet kører på Sydbanen mellem Rødbyhavn og København.

Det bliver Siemens, der skal levere minimum 26 el-lokomotiver, som skal sættes i drift fra 2021 og frem, oplyser DSB.

Ordren lyder på 26 el-lokomotiver, samt en mulighed for leverance af op til yderligere 18 ellokomotiver.

- Det er en god dag for DSB’s kunder. Vi har fundet en stærk leverandør af de kommende ellokomotiver. Vectron er en gennemprøvet lokomotivtype og lokomotiverne vil medføre et løft for såvel togtrafikken som for miljøet, når lokomotiverne efter planen erstatter de aldrende ME- og EA-lokomotiver, siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB og fastslår.

- Indkøbet af nye el-lokomotiver er samtidig et vigtigt skridt mod at forny DSB’s aldrende togflåde. Udover at påvirke DSB’s punktlighed positiv kommer de også til at forbedre DSB’s driftsøkonomi i takt med, at de fases ind fra 2021 og frem.

Når el-lokomotiverne er klar til drift i 2021 er jernbanelinjen til Lolland-Falster dog ikke klar til el-lokomotiver.
Først i 2024 forventer Banedanmark, at elektrificeringen er færdig på Sydbanen helt til Nykøbing.

- Men vi kan bruge de nye lokomotiver på andre baner i landet. Det vil frigive nogle dieseldrevne IC4 og IC3, som kan køre på Sydbanen indtil elektrificeringen er gennemført, siger kommunikationschef hos DSB Tony Bispeskov.

DSB har stillet krav om at de nye lokomotiver skal være så fleksibelt designet, at de kan anvendes til både dansk, tysk og svensk kørestrøm. De skal kunne køre 200 kilometer i timen og trække DSB’s eksisterende dobbeltdækkervogne. Derudover skal de nye el-lokomotiver være udstyret til både det nuværende og det kommende signalsystem på fjernbanen. Lokomotiverne skal leveres godkendt til kørsel i Danmark og Tyskland.

  • De nye el-lokomotiver, som DSB forventer er klar i 2021 - tre år før Sydbanen er elektrificeret. Foto: Pressebillede fra DSB
Annonce
112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Annonce
Annonce
112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

112

Niels Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Indland

86.000 danskere er afhængige

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris