Foreningen af Rådgivende Ingeniører melder sig i koret af dem, der kritiserer udskydelsen af den nye Storstrømsbro.
- Vi har som samfund behov for at vedligeholde og forny broer og veje, så vi har et robust vejnet. Og det kan undre, at regeringen undlader at bruge de penge, som allerede er afsat til Storstrømsbroen.
Sådan hedder det fra Henrik Graver, der er administrerende direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.
Foreningen repræsenterer 330 virksomheder med tilsammen omkring 25.000 ansatte i ind- og udland.
- Broen er et godt eksempel på, hvor sårbar vores infrastruktur kan være, da den lukkede i over en måned i 2011 med forlænget rejsetid til følge.
- Det er samtidig en bro, som samfundet hver år bruger over 10 millioner kroner på at vedligeholde, fortsætter Henrik Graver.
FRI rejser også et andet problem i forhold til udskydelsen. Med henvning til at det først var Femern Bælt-forbindelsen, siden projekterne under Togfonden, og nu en ny Storstrømsbro, der udskydes, mener de rådgivende ingeniører, at det gør det risikofyldt for dem, der byder på projekterne.
- Det kan i sidste ende gøre det dyrere for staten at bygge, lyder det fra foreningen.
Læs mere om konsekvenserne af udskydelsen af brobyggeriet ifølge FRI i lørdagens Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed