Togene på Lolland skal køre hurtigere og mere sikkert.
I disse dage har foreninger og naturorganisationer i og omkring Maribo fået et høringsbrev. De bliver spurgt, om de har noget imod, at Regionstog påtænker at lukke en række usikrede baneovergange.
-Det drejer sig om alle de små baneovergange, der ikke er sikret med andet end et kryds, et led eller en sluse. Det vil sige, at der hverken er lys eller lyd, som kan advare om, at der kommer tog, siger infrastrukturchef hos Regionstog, Niels Møller.
Ved Maribo drejer det sig blandt andet om den meget brugte baneovergang ved Nørresø - lige over for Ved Åen. Her tuder toget i dag, når det er ved at nå overgangen, så fodgængere og cyklister kan se sig for. Men nu arbejdes der på en anden løsning.
- Netop ved Nørresø er vi i dialog med kommunen om, hvorvidt der skal findes en anden løsning, enten en tunnel eller en bro over. Den dialog har vi med kommunen ved de offentlige overgange, siger Niels Møller.
Ud over Nørresø, drejer det sig om Ågabsvej og overgangen ved Maribo station.
Baggrunden for ønsket om at lukke de farlige overgange er, ud over et stærkt ønske om at gøre sikkerheden bedre, også at Regionstog måske vil køre hurtigere i fremtiden.
- På sigt er det meget muligt, at vi gerne vil have hastigheden op, nu hvor BaneDanmark investerer mange millioner kroner på at få højere hastighed til Nykøbing. Så vil det være logisk at Regionstog også kørte hurtigere. Det er derfor god fornuft i at forberede dette, siger Niels Møller.
Han forsikrer dog om, at intet er afgjort endnu.
- Ingen streg er sat i sandet. Vi har sat i år og næste år af til arbejdet. Nu ser vi, hvad høringsfasen siger.