Energikrisetiderne, hvor skrækpriser på el gav borgere og erhvervsdrivende søvnløse nætter, ser ud til at være lagt godt og grundigt i graven.
I hvert fald kan Cerius, der står for at distribuere strøm til Lolland-Falster og en stor del af Sjælland, fortælle, at selskabet for tredje gang på lidt over et år sænker prisen for transport af strøm til både privatkunder og mindre erhvervsdrivende. Fra 1. august sænkes både tarifferne og prisen på abonnement til netselskabet.
Ifølge Cerius vil det betyde et prisfald på fire procent til en gennemsnitlig lejlighedskunde, mens en parcelhuskunde vil opleve et dyk på tre procent.
Samlet sænker Cerius kundernes tarifregning med mere end 10 millioner kroner, hvis man ser på omkostningerne for resten af 2024.
Sænket med 40 procent
- Jeg bliver rigtig glad hver eneste gang, vi kan sænke priserne. Det er et udtryk for, at der er kommet mere normale tilstande på energimarkedet. Med tarifnedsættelsen kommer privatkundernes tariffer ned på niveau fra før energikrisen, siger Cerius funktionschef, Cäthe Bay-Smidt i en pressemeddelelse.
Også i marts og oktober sidste år sænkede Cerius priserne. Med den kommende prisnedsættelse vil tarifferne for private og mindre erhvervskunder være knap 40 procent lavere, end da priserne var på sit højeste i starten af 2023.
Prisnedsættelserne er direkte forbundet med, at netselskabernes omkostninger til det uundgåelige tab af strøm i elnettet er blevet mindre, nu hvor elprisen er faldet betydeligt, fortæller funktionschefen.
Skal betale mere
Omvendt skal de helt store elkunder i Region Sjælland have flere penge op ad lommen, når der for dem kommer en prisstigning fra den 1. september.
En gennemgang af Cerius' omkostninger viser nemlig, at storkunderne skal betale højere tariffer, hvis det skal matche de faktiske omkostninger, som de giver anledning til.
- Prisgennemgangen har vist, at tarifferne for vores store kunder fremadrettet skal hæves, så disse kunder betaler tariffer svarende til de omkostninger, som de giver anledning til hos os som netselskab. Hvis ikke tarifferne er retvisende tilfalder omkostningerne alle de øvrige elnetkunder – heriblandt privatkunderne, og det strider mod principperne i at drive et kollektivt elnet. siger Cäthe Bay-Smidt.