Færgehavn til 450 millioner i Langelandsbæltet.
Svendborg Kommune, der har allieret sig med Langeland, Lolland og Rederiet Færgen om at få opgraderet Rute 9 og skabe en hurtig forbindelse fra Sydfyn til den nye Femerntunnel, vil lægge en række nye ideer på bordet.
Det er Nakskov-firmaet By og Landskab der udvikler ideerne og gør dem realisable.
For at kunne sejle over Langelandsbælt på 20 minutter skal færgehavnen i Tårs flyttes tre kilometer ud i Langelandsbælt. Det anslås at koste 450 millioner kroner, men ifølge arkitekt Philip Rasmussen, By og Landskab, er der god økonomi i at gøre det.
Blandt ideerne er også at føre en ny motortrafikvej - med særlige “nødspor” til roevogne - ind gennem Nakskovs nye erhvervsområde ved havnen.
Her vil man bruge en del af den dæmning, der alligevel skal anlægges til at etablere en byggeplads for den nye Storstrømsbro, til at føre motortrafikvejen over fjorden.
Under sejlrenden skal bilerne køre i en kort tunnel.
Tunnelen skal bære en stor port, som sammen med dæmningen på ialt én kilometer samtidig sikrer Nakskov mod oversvømmelse. Dermed kombineres løsningen af flere store samfundsopgaver for de samme penge.
Læs meget mere om de store planer i lørdagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed