Borgere er skeptiske - indtil de har prøvet ny digital borgerservice.
Det et-årige forsøgsprojekt med den videobaserede fjernbetjente borgerservice i Nørre Alslev skal være en permanent løsning foreslår Guldborgsund Kommunes chef for borgerservice.
Det sker på baggrund af en evalueringsrapport, som KMD A/S har lavet.
Den viser, at næsten halvdelen af borgerne er skeptiske, før de prøver den videobaserede fjernbetjente borgerservice første gang, men at borgerne efterfølgende oplever, at de har fået god service og den hjælp, de søgte.
Borgernes samlede vurdering af den service, de har modtaget i borgerservicecentret, er således meget positiv, idet 96 procent af de adspurgte borgere tilkendegiver at være ”glad” til ”meget glad” for den betjening, de har fået.
De 12 procent, som ikke fik løst det, de kom for, handler om pas og kørekort, som kræver personligt fremmøde i et bemandet borgerservicecenter.
Undersøgelsen viser da også, at der er sket et fald på 80 procent i antallet af henvendelser. Det skyldes til dels, at behandlingen af pas og kørekort ikke kan foretages på de fjernbetjente borgerservicecentre.