Ambitionen om en rejsetid mellem Nykøbing Station og Københavns Hovedbanegård på under en time er en illusion. I den kontrakt, staten og DSB har indgået for tiden frem til 2033, nævnes det, at de hurtigste tog på strækningen vil tilbagelægge turen på en time og seks minutter.
Og det kommer til at tage år, før den kommer derned.
"Rejsetidsforbedringen til Nykøbing Falster (syv minutter) gælder først, når der er opnået fuld funktionalitet af Ny Storstrømsbro og til Næstved (to minutter), når der er et tilstrækkeligt antal elektriske tog til rådighed", står der i kontrakten.
18 afgange hver vej
Kontrakten fastslår også, hvor mange afgange der dagligt skal være på forskellige strækninger.
Mellem København og Nykøbing skal der dagligt være mindst 18 afgange hver vej på hverdage og 17 på lørdage/søndage/helligdage.
Mellem Næstved og Nykøbing skal der mindst være 35 på hverdage og 30 på lørdage, søndage og helligdage. Heraf skal mindst 30 af dem på hverdage have stop i Næstved, Vordingborg og Nykøbing, mens mindst 17 af dem også skal stoppe i Lundby, Nørre Alslev og Eskilstrup. Lørdage og søndage er de tilsvarende tal 25 og 16.
Tre stop undervejs
For køreplan 2024-2026 gælder, at den hurtigste rejsetid for otte daglige direkte afgange mellem København H og Nykøbing bliver en time og 13 minutter med tre standsninger undervejs. I køreplanen for årene derefter kommer tiden ned på en time og seks minutter - under forudsætning af, at den nye Storstrømsbro er fuldt funktionsdygtig.
Kontrakten definerer i øvrigt også strækningen København-Nykøbing som en pendlerstrækning, hvilket betyder, at den er omfattet af DSB's rejsetidsgaranti med et krav om en punktlighed på mindst 90 procent.