Uvist hvor længe der går, før lokomotiver er tilbage på Sydbanen.
En revnedannelse i to aksler på et par af de 33 ME-lokomotiver, som blandt andet trækker dobbeltdækkerne togene mellem Nykøbing og København, har betydet, at DSB har valgt at tage samtlige 33 lokomotiver ud af drift til nærmere undersøgelse.
-Vi har endnu ingen status fra værkstedet, men en aksel kan skiftes, om end det ikke ligefrem er en ”hyldevare”, siger informationschef i DSB Tony Bispeskov.
Imens ME lokomotiverne er ude af drift, er der ændringer i køreplanen og flere aflyste afgange dagligt foreløbig resten af ugen. Hvis der ved gennemsyn af lokomotiverne er nogle, som ikke viser tegn på revnedannelser i akslerne, bliver de sat i drift med det samme.
Siden lørdag er der sat både IC4 og IC3 i drift på Sydbanen. Ligesom seks lokomotiver af typen EA er sat i drift til at trække dobbeltdækkertog, oplyser DSB.
Men alt i alt byder ugen på udfordringer til pendlerne, hvor det kan forventes, at der bliver ekstra trængsel i togene.
For at afbøde det, er der mellem Næstved og Ringsted sat supplerende togbuser ind nordgående om morgen og sydgående om eftermiddagen.
Ifølge Tony Bispeskov forløb trafikken på Sydbanen mandag morgen nogenlunde.
- Morgentrafikken er den del, der giver os størst bekymring, fordi vores kunder skal nå i tide på arbejde eller skole, mens der er lidt større fleksibilitet på hjemturen, mener informationschefen.
ME-lokomotiverne er dieseldrevne og har mange år på bagen. De stammer fra midten af 80’erne.
Det har længe været planen, at de skulle udfases, men ind til videre er der stadig brug for dem på skinnerne.
- De skal gerne holde ind til midten af 2020'erne, når det forventes, at opgraderingen og elektrificeringen af Sydbanen noget senere end planlagt er færdig, forklarer Tony Bispeskov.
- DSB er i gang med at indkøbe nogle nye el-lokomotiver. Det udbud er i gang. Det forventes at vi får leveret de først nye ellokomotiver fra slutningen af 2020. De vil afløse ME-lokomotiverne, når banenettet er opgraderet til el.
Passagerer opfordres til at holde sig opdateret via Rejseplanen eller på dsb.dk.