Storstrømsbroen skal bygges stykke for stykke på land og derefter sejles på plads.
Det bliver som bekendt et italiensk konsortium, der skal stå for byggeriet af den nye Storstrømsbro.
Nu fortæller Vejdirektoratet til nyhedsmediet Ingeniøren, hvordan byggeriet mere præcist skal foregå.
Ifølge Ingeniøren vil man først sejle caissoner (en slags store kasser, der kan virke som fundament, red.) ud og sænke dem på plads på havbunden. Derefter støber man bropillerne på Masnedø og sejler dem ud og sætter dem på plads efterhånden, som de bliver færdige, og til sidst støbes så brofagene, som derefter bliver sejlet ud og hængt op.
Vejdirektoratet havde oprindeligt prækvalificeret fem konsortier til at afgive bud på byggeriet, men det ene konsortium valgte at forlade udbuddet, så i sidste ende kom der kun fire bud.
Buddene blev ifølge Ingeniøren vægtet ud de tre kriterier kvalitet, robusthed og pris, hvor prisen vægtede 70 procent og de to øvrige 15 procent hver. Og det var netop prisen, der afgjorde sagen til italienernes fordel, for på de øvrige parametre lå de fire bydere tæt.
Men italienernes bud på 2,057 milliarder kroner kunne de andre ikke matche. Det næstbilligste var på 2,2 milliarder kroner.
Det vindende konsortium består af entreprenørvirksomhederne Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit med Seteco Ingegneria som underrådgiver.
Og projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet føler sig ganske tryg ved det valgte konsortium.
- De har ikke arbejdet i Danmark tidligere, men de har gode referencer fra andre projekter i samme størrelse som Storstrømsbroen. Og på Fjordforbindelsen har vi også et italiensk firma i spidsen for et konsortium sammen med spaniere og belgiere. Der har vi indtil videre kun haft forbilledligt samarbejde.
- Man skal ikke være naiv, men omvendt tror jeg, det handler rigtig meget om bygherrens og entreprenørens evne til at samarbejde, siger Niels Gottlieb til Ingeniøren.