Annonce
Lokal nyt

Vejdirektoratet er trygge ved brobyggere

Foto: Vejdirektoratet/Polfoto, arkivgrafik

Storstrømsbroen skal bygges stykke for stykke på land og derefter sejles på plads.

Det bliver som bekendt et italiensk konsortium, der skal stå for byggeriet af den nye Storstrømsbro.

Nu fortæller Vejdirektoratet til nyhedsmediet Ingeniøren, hvordan byggeriet mere præcist skal foregå.

Ifølge Ingeniøren vil man først sejle caissoner (en slags store kasser, der kan virke som fundament, red.) ud og sænke dem på plads på havbunden. Derefter støber man bropillerne på Masnedø og sejler dem ud og sætter dem på plads efterhånden, som de bliver færdige, og til sidst støbes så brofagene, som derefter bliver sejlet ud og hængt op.

Vejdirektoratet havde oprindeligt prækvalificeret fem konsortier til at afgive bud på byggeriet, men det ene konsortium valgte at forlade udbuddet, så i sidste ende kom der kun fire bud.

Buddene blev ifølge Ingeniøren vægtet ud de tre kriterier kvalitet, robusthed og pris, hvor prisen vægtede 70 procent og de to øvrige 15 procent hver. Og det var netop prisen, der afgjorde sagen til italienernes fordel, for på de øvrige parametre lå de fire bydere tæt.
Men italienernes bud på 2,057 milliarder kroner kunne de andre ikke matche. Det næstbilligste var på 2,2 milliarder kroner.

Det vindende konsortium består af entreprenørvirksomhederne Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit med Seteco Ingegneria som underrådgiver.

Og projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet føler sig ganske tryg ved det valgte konsortium.

- De har ikke arbejdet i Danmark tidligere, men de har gode referencer fra andre projekter i samme størrelse som Storstrømsbroen. Og på Fjordforbindelsen har vi også et italiensk firma i spidsen for et konsortium sammen med spaniere og belgiere. Der har vi indtil videre kun haft forbilledligt samarbejde.

- Man skal ikke være naiv, men omvendt tror jeg, det handler rigtig meget om bygherrens og entreprenørens evne til at samarbejde, siger Niels Gottlieb til Ingeniøren.

Du kan læse hele Ingeniørens historie ved at klikke her.

  • Foto: Vejdirektoratet/Polfoto, arkivgrafik
Annonce
Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Annonce
Annonce
Lolland

Kommunalt forslag betyder store udgifter for husejere

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Guldborgsund

Holger Schou er pissehamrende stolt

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Nordfalster

- Jeg bliver så harm over, at det bliver ødelagt for dem, der gør noget for andre

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem

Lolland

Skybrud kan ramme folkemøde: Vi har beredskabet klar