Guldborgsund Kommune og Guldborgsund Havne bringer nu officielt Falster i spil som byggeplads for den nye Storstrømsbro og nedtagningen af den gamle.
Guldborgsund Kommune og Guldborgsund Havne bringer nu formelt Orehoved Havn i spil som byggeplads, når den kommende nye Storstrømsbro skal bygges.
Vejdirektoratet har skrevet til en lang række kommuner og havne for at få forslag til, hvor der kan laves støbe- og monteringsarbejder til brobyggeriet, og hvor den gamle bro senere kan tages fra hinanden.
Guldborgsund Kommune og Guldborgsund Havne mener, at man har et “meget attraktivt forslag”. Herfra lyder det, at forslaget om en placering ved Orehoved Havn harmonerer helt med Vejdirektoratets ønsker og kan henvise til, hvad direktoratet selv tidligere har skrevet, da man udbød arbejdet med VVM-undersøgelsen: ”Der er forudsat arealer på eksempelvis Orehoved Havn til arbejdsplads”.
- Det honoreres til fulde med det fremsendte forslag, hedder det nu fra kommune og havn.
Parterne slår på muligheden for “genanvendelse” af en arbejdshavn:
- Det interessante ved forslaget er også, at projektet - ud over at kunne opfylde behovet for arbejdsplads under byggeriet af den nye Storstrømsbro og nedrivning af den gamle - gør det muligt at ”genanvende” anlægshavnen til udvidelse af Orehoved Havn, så der også er et varigt udviklingsperspektiv ikke bare for Orehoved-området, men hele Lolland-Falster og Sydsjælland, når broen er bygget og den gamle bro er revet ned, hedder det fra havnebestyrelsesformand Hans Aage Pedersen.
Det er dog på forhånd givet, at også andre havne og kommuner vil forsøge at få placeret det omkring otte hektar store arbejdsareal, som broarbejdet kræver.