Annonce
Lolland

Elever i grubleri over matematik

Eleverne arbejder i grupper ved whiteboards, og matematiklæreren og matematikvejlederen er rundt for at hjælpe og opmuntre. Foto: Claus Hansen

Får undervisning i matematik efter canadiske principper, som er nye i Danmark.

NAKSKOV Når eleverne i 5. C har matematik, forlader de i en til to ud af de fem ugentlige lektioner deres vante klasselokale for at gå ind i det tænkende rum.

Det gælder både fysisk, idet skolen har fået indrettet et lokale stort set uden møbler, men med en række væghængte whiteboards og et smartboard kaldet det tænkende rum - det står også på døren.

Men det gælder også mentalt, fordi eleverne bliver sat til at gruble over - og undersøge matematikkens regler i stedet for blot at aflære dem.

Ifølge matematikvejleder Line Maj Møller og skoleleder Jimmy Albrechtsen fungerer de canadiske principper for undervisning godt for alle børn. Foto: Claus Hansen

God til at tænke nyt

Rammerne og undervisningen adskiller sig dermed markant fra den måde, det sædvanligvis foregår på, når elever bliver undervist i matematik på skoler i Danmark.

- Hvis man kigger ind i et gængs matematiklokale, sidder eleverne oftest ned, og undersøgelser viser, at ud af dem er 20 procent reelt aktive, mens resten trækker tiden, laver noget andet eller venter på, at læreren kommer ned og hjælper igen, fortæller matematikvejleder Line Maj Møller.

- Derudover foregår undervisningen oftest ved, at læreren gennemgår for eksempel ligninger, hvorefter eleverne går i gang med at kopiere det, som læreren lige har vist. Det er altså en undervisning, som kræver, at eleven er god til at lytte og kopiere, men ikke til at tænke nyt, fortæller hun.

Men så hørte matematikvejlederen om en canadisk undervisningsform, udviklet af forskeren Peter Liljedahl, som griber undervisningen helt anderledes an. I den gælder 14 principper, hvoraf de tre indledende går ud på, at: 1. Eleverne skal stå op i et lokale uden møbler. 2. Eleverne skal arbejde i grupper, som bliver tilfældigt sammensat ved lodtrækning fra lektion til lektion. 3. Eleverne skal arbejde ved væghængte whiteboards, hvor gruppen har en tusch til deling til at skrive med, når de har talt om, hvad de skal skrive.

- Pointen er, at den måde at undervise på i matematik øger elevernes aktive tænkning i matematik og dermed også deres problemløsningskompetence - og vi vil jo gerne have unge, der kommer ud og tænker nyt og kan løse problemer, siger matematikvejlederen.

Ifølge hende er der desuden evidens for, at principperne både fungerer godt i forhold til faglig læring og socialisering.

- Jeg synes, det er fedt, at vi kan arbejde sammen sådan her, fortalte Xander fra 5. C. Foto: Claus Hansen
Artiklen fortsætter efter annoncen

Startede i gymnastiksalen

Line Maj Møller er uddannet lærer, og hun har i 13 år været ansat som lærer på Stormarkskolen.

Men derudover har hun taget en kandidatgrad i matematik-didaktik, og det var fra en studiekammerat herfra, at hun først hørte om undervisningsformen, som lærerstuderende på Professionshøjskolen Absalon nu også stifter bekendtskab med.

Der er altså tale om nye metoder, som er ved at vinde indpas i Danmark, og som Stormarkskolen nu forsøger sig med, påpeger hun.

- Vi startede på en budgetvenlig måde i gymnastiksalen i foråret, hvor vi riggede til fra gang til gang, fortæller hun.

Undervisningen i gymnastiksalen blev godt modtaget af både elever og lærere. Skoleleder Jimmy Albrechtsen søgte derfor en pulje til løft af elever, fik 70.000 kroner, og så kunne et decideret faglokale indrettes til formålet.

- Vi er nu også begyndt at undervise niende årgang i det tænkende rum, og planen er at brede det ud til alle fra fjerde til niende årgang, fortæller han.

Matematikvejlederen er med til at sætte undervisningen i det tænkende rum i gang sammen med matematiklærerne, som så tager mere og mere over, efterhånden som de nye metoder kommer godt i brug.

En af de største udfordringer er, at eleverne til en start skal lære at være i frustrationen, fra opgaven bliver stillet, til de i grupperne, med hjælp fra vejleder og lærer, har grublet sig frem til løsningen.

- Men nu begynder deres evne til at kunne det at smitte positivt af i undervisningen i øvrigt, fortæller vejlederen.

Eleverne er nemlig blevet mere tilbøjelige til bare at gå i gang, når de bliver stillet overfor nye opgaver - også i andre fag.

  • Eleverne arbejder i grupper ved whiteboards, og matematiklæreren og matematikvejlederen er rundt for at hjælpe og opmuntre. Foto: Claus Hansen
  • Ifølge matematikvejleder Line Maj Møller og skoleleder Jimmy Albrechtsen fungerer de canadiske principper for undervisning godt for alle børn. Foto: Claus Hansen
  • - Jeg synes, det er fedt, at vi kan arbejde sammen sådan her, fortalte Xander fra 5. C. Foto: Claus Hansen
Annonce
Lolland

Fejrede årsdagen: Men en ville ikke ned og kigge

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Annonce
Annonce
Lolland

Fejrede årsdagen: Men en ville ikke ned og kigge

Lolland

Vil af med sine apoteker: - Vi har ikke holdt ferie i 10 år

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Nykøbing

Slap A' for en fest: - Det var én stor overraskelse

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Trafik

Var totalt spærret: Gaffeltruck væltet på motorvejen

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Annonce
Annonce
Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin