- Det er helt vildt, hvor meget der er sket med eleverne. De har meget mere ro på, og den koncentration nyder vi også godt af i undervisningen, siger Pia Christoffersen.
Hvad får man ud af at sætte fire trompeter, fire trækbasuner, fire klarinetter og fire saxofoner sammen i et halvt år?
Svaret er trivsel.
Det er i hvert fald, hvad der er kommet ud af et projekt, som den landsdsdækkende organisation "Musik og Ungdom" har iværksat sammen med Lolland Musikskole på Byskolen i Nakskov, hvor en hel klasses elever i en tredjeklasse skulle spille blæserinstrumenter i et år.
Formålet var at skabe bedre trivsel i klassen, og i går stod projektet sin prøve med en stor generalprøve i Byskolens aula og efterfølgende to andre koncerter for skolens elever og forældre.
- Det er fantastisk. Jeg er helt rørt, sagde leder af Lolland Musikskole, Karina Fredensborg, da orkestret satte i gang på skolens scene.
I baggrunden var tre musikere fra Ensemble Storstrøm med. Det var Jacob Westh på klaver, Piotr Zelazny på bratch og Gunnar Eckhoff på en fagot, hvis dybe toner han spørgende lod klinge ud først mod venstre siden mod højre side.
Projektet er støttet af Statens Kunstfond og Lolland Kommune, og både klasselærere, musikere og musikskoleleder er ikke i tvivl om, at projektet er lykkedes. Der er skabt mere trivsel siden starten i september.
- Det er helt vildt, at man kan lære så meget på en ugentlig musiktime. Børnene har lært at arbejde fokuseret og give hinanden plads. Der er ikke en eneste, der må stikke af, for så fungerer det ikke, sagde Karina Fredensborg netop, da en af blæserne forsøgte at "stikke af", men blev bremset af de professionelle musikere i baggrunden.
Carina Larsen og Pia Christoffersen er kontaktlærere i klassen, der består af 20 elever, men hvor ikke alle elever har været med til undervisningen i blæserinstrumenter.
- En elev startede for eksempel i dag, så det var ikke muligt. Og for andre var det lidt voldsomt, fortæller Pia Christoffersen.
- Det er helt vildt, hvor meget der er sket med eleverne. De er mere koncentrerede, og det nyder vi også godt af i undervisningen.