der bliver taget hensyn til Rødsand ved bjærgningen
Det store bjærgningsselskab Svitzer har fået til opgave, at udarbejde en plan for bjærgningen af skibet Omer N.
Skibet kæntrede af ukendte årsager søndag eftermiddag, da det var på vej fra Gdynia i Polen til en Nantes i Frankrig.
Omer N er lastet med ammoniumklorid som bruges til fremstilling af kunstgødnings.
Hele besætningen var tyrkisk, og skibet ejes af det tyrkiske rederi San-mar Denizclik, mens skibet er indregistreret i Slovakiet.
I forbindelse med bjærgningen har Søværnets Operative Kommando sat særligt krav til miljøet.
- Det er vigtigt, at der ikke kommer olie ud fra skibet, som kan skade Rødsand, siger Klaus Randrup fra Søværnets Operative Kommando.
- To miljøskibe og det lokale marinehjemmeværnsskib vil være standby i nærheden, for eventuelt at kunne lægge flydespærringer ud.
Politi og Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed skal klarlægge de nærmere omstændigheder i forbindelse med forliset. De Slovakiske myndigheder er bedt om, at hjælpe med opklaringen.