BANDHOLM: For mange er en tur med museumsbanen forbundet med dampen fra store lokomotiver, og en luft fyldt med duften af kul. Landets ældste veteranbane har dog andre tog at byde på, og lørdagens særkørsel var med to af dem.
Første tog tøffede mod Bandholm klokken 11, og tre kvarter senere genlød Maribo af lyden af en fiskekutter. Det var Museumsbanens specielle klenodie, som i daglig tale blot er kendt som "Svenskeren", men som officielt hedder M1.
Diesellokomotivet er det ældste i drift i verden, og med sine 101 år, er hun i den grad værd at passe på.
"Svenskeren" blev, nok ikke overraskende, bygget hos Diesel-Elektriska Vagn-Aktiebolaget i Västerås, Sverige. Det kom til Lolland i 1923, og kørte man med nogle af de lollandske lokalbaner på den tid, kunne det være M1, som sørgede for at man kom sikkert frem.
Først blev lokomotivet lejet, men samme år blev det handlet for 145.000 kroner, og det lyder måske billigt. Men i dagens Danmark svarer det til over fire millioner kroner for et tog, der ikke har mange flere kræfter end en almindelig personbil.
Mødet mellem de to dieseltog på stationen i Bandholm var lidt af et tilløbsstykke, for der er mange jernbane-entusiaster, som gerne vil forevige historiske tog i de helt rette omgivelser. Og netop det byder Bandholm Station på. Det er som at træde ud af toget og opleve, at turen fra Maribo har taget en 100 år tilbage i tiden.
Fejringen af Museumsbanen Maribo-Bandholm, som i år runder 60 år - og præcis som M1 er en del af historien. Det var den første veteranbane, som blev stiftet - og det skete på de spor, som var grundlaget for landets ældste privatbane mellem den midtlollandske købstad og den travle erhvervshavn.