Annonce
Lolland

AFVÆRGEDE ALVORLIG KOLLISIONS-ULYKKE PÅ LOLLAND

Det var denne gravemaskine, som toget var meget tæt på at kollidere med. Foto: Nordik Maskin & Rail
Havarikommissionen har undersøgt en hændelse, hvor et tog og en gravemaskine var en meter fra kollision ved Maribo.

MARIBO: - Jamen for helvede! Jeg har lige smidt bremsen. De sagde, at de havde sporspærring. Jeg var jo lige ved at køre ind i kranen eller den her gravemaskine!

Jamen for helvede! Jeg har lige smidt bremsen. De sagde, at de havde sporspærring. Jeg var jo lige ved at køre ind i kranen eller den har gravemaskine!

Lokomotivfører på Lollandsbanen

Sådan lød det ophidset i radioen, da en lokomotivfører i et af Lokaltogs IC2-tog på Lollandsbanen 8. december 2021 talte med stationsbestyreren i Maribo.

Kort forinden havde toget, der med 70-80 passagerer om bord var på vej fra Nakskov mod Nykøbing, klokken 7.38 været tæt på at køre ind i en gravemaskine, der stod på sporet mellem Maribo og Sakskøbing.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Uddrag af radiosamtale

Uddrag af den optagne samtale mellem lokomotivføreren (lkf) tog 220132 og stationsbestyreren (Stbst) i DC Maribo kl. 07:39:02 til 07:40:52:

  • Lkf.: Det er [navn] 220132.
  • Stbst: Det er [navn] fra DC – jeg har lige fået stor fejl på overkørsel 25.
  • Lkf.: Jamen for helvede, jeg har lige smidt bremsen, de sagde, at de havde sporspærring – jeg var jo lige ved at køre ind i kranen eller den her gravemaskine.
  • Stbst: Nå for helvede.
  • Lkf.: De siger, at de har sporspærring.
  • Stbst: Nej for helvede.
  • Lkf.: Jeg holder en halv meter fra den.
  • Stbst: Nej – det er mig – Sorry – jeg har spærret et forkert spor.
  • Lkf.: For helvede mand.
  • Stbst: Nej [navn], shit.
  • Lkf.: Ejjjjj – puster.
  • Stbst: [Snakker med kollega i DC] Jeg har spærret et forkert spor – jeg havde misforstået det og spærret et forkert sted.
  • Stbst: Hvordan går det med dig [navn].
  • Lkf.: Jeg ved det ikke – puster [efter et lille ophold] øh ja jeg må fortsætte.
  • Stbst: Kan du det?
  • Lkf.: puster, Ja – jeg prøver.
  • Stbst: Det er i orden.
  • Lkf.: Ja. Stbst: Vi snakkes ved.
  • Lkf.: Vi snakkes ved, ja.
  • Stbst: Hej.
  • Lkf.: Hej, ja jeg fortsætter.
  • Stbst: Vent lidt – skal vi tage fat i undersøgelsesvagten eller kan du fortsætte?
  • Lkf.: Jeg ved det ikke – vi kan jo ikke blive holdende her.
  • Stbst: Du hører lige fra mig – hej.
Rapport fra Havarikommissionen

Kun fordi lokomotivføreren reagerede hurtigt lykkedes det at undgå en ulykke.

100 i timen

Toget kørte med 100 kilometer i timen, da lokomotivføreren så gravemaskinen 300-400 meter længere fremme. Han aktiverede straks en farebremsning, og stoppede mindre end en meter fra gravemaskinen. En maskinfører i gravemaskinen sprang ud få sekunder før, og ingen kom til skade.

Men under lidt andre omstændigheder kunne der være sket en alvorlig ulykke. Det fremgår af en rapport fra Havarikommissionen, som har brugt det forgange år på at undersøge sagen og blandt andet interviewet de involverede og lyttet til optagelser af samtalen mellem lokomotivføreren og stationsbestyreren.

Det var et IC2-tog som dette, der var tæt på at køre ind i gravemaskinen. Arkivfoto: Anders Knudsen

I rapporten, der netop er blevet offentliggjort, er et uddrag af samtalen gengivet (se faktaboksen), og her undskylder stationsbestyreren, at han er kommet til at spærre det forkerte spor.

Kommissionen konkluderer i rapporten, at nær-kollisionen skete, fordi toget fik tilladelse til at køre ud på banestykket Maribo-Sakskøbing, samtidig med at et arbejdshold fra Nordic Maskin & Rail på samme banestykke fik tilladelse til at køre gravemaskinen ud på sporet.

I sådan en situation skulle der være sørget for, at der ikke kunne gives signal til fremkørsel, men den hindring kom han til at placere på et forkert banestykke, nemlig det mellem Sakskøbing og Grænge. Derudover burde der også ude på stedet være brugt en kortslutningsstrop, men hverken stationsbestyreren eller arbejdslederen på stedet overholdt reglerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mistede overblikket

I rapportens konklusion står der blandt andet:

”Ved undladelse af brug af kortslutningsstrop (stedlig dækning) sættes de sikkerhedsmæssige barrierer, der skulle hindre hændelser (potentielle ulykker) i sådanne situationer, ud af kraft. Det synes at skyldes, at det var en kutyme for ikke at etablere og dække sporspærringer på den fri bane korrekt, der var en generel opfattelse blandt alle personalegrupper, at man kunne bruge det, men at man nødvendigvis ikke skulle. På baggrund af det oplyste var det mest udbredte, at det ikke blev anvendt. Den kutyme havde tilsyneladende også forplantet sig til planlagte sporspærringer, hvor der på udleverede sporspærringscirkulærer også fremgik, at der ikke skulle anvendes kortslutningsstropper.”

Videre konkluderer rapporten, at en række faktorer - herunder ændret køreplan, forsinkelser og udkald - medvirkede til, at stationsbestyreren mistede overblikket.

Samtidig påpeger rapporten, at den jernbanesikkerhedsplan, der gjaldt for græsslåning, beskæring og rensning af grøfter, var mere generel end specifikt udarbejdet i forhold til lige netop den gravemasikine, der blev brugt.

”Det kan ikke fastslås, at jernbanesikkerhedsplanen var medvirkende årsag til hændelsen, men Havarikommissionen finder det kritisabelt, at arbejdet blev iværksat, til trods for entreprenører og bygherre burde være vidende om, at jernbanesikkerhedsplanen var en generisk jernbanesikkerhedsplan frem for en jernbanesikkerhedsplan, der specifikt var dækkende for arbejdets udførelse”, lyder det også i konklusionen.

  • Det var denne gravemaskine, som toget var meget tæt på at kollidere med. Foto: Nordik Maskin & Rail
  • 29_mar_venstre tog02
    Det var et IC2-tog som dette, der var tæt på at køre ind i gravemaskinen. Arkivfoto: Anders Knudsen
Annonce
Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

Annonce
Annonce
Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Annonce
Annonce
Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle