Annonce
Lolland

Lollandsbanen bliver prøveklud for nyt design

Det bliver Desiro-togsæt fra Nordjylland, der senere i år indsættes på Lollandsbanen. Og så vil de skulle iklædes et helt nyt design, der siden kan udbredes til de nye batteritog, Lokaltog er ved at indkøbe. Foto: Mads Jensen/Scanpix Denmark

Når Lollandsbanen inden længe får nye togsæt, skal de bruges til test af et nyt design, som siden skal udbredes.

LOLLAND Når den nye køreplan træder i kraft til december, vil der køre nye tog på Lollandsbanen. Det er ikke de batteritog, der har været talt om måske at få indført, men en midlertidig løsning med tre togsæt, der lejes i Nordjylland.

De nye tog sættes i drift, fordi de nuværende ikke kan fungere med det nye signalsystem, der indføres på Nykøbing Station. Her kommer systemet ERTMS (European Railway Trafic Management System), der via radiosignaler kommunikerer direkte med de enkelte tog. Men det system er Banedanmark ikke klar til at få installeret i Lollandsbanens gamle IC2-tog før i begyndelsen af 2023, og derfor bliver der altså lejet nordjyske tog.

Tidligere har der været talt om at lave en rokade, hvor Lint 41-togsæt fra Odsherredsbanen og Tølløsebanen kommer til Lolland, mens Lollandsbanens tog så skulle derop, da Holbæk Station først tager ERTMS-systemet i brug i december 2024. Men nu er det altså i stedet planen at indsætte tre nordjyske Desiro-togsæt på Lolland.

Og de tre "nye" togsæt vil blive brugt til at teste et helt nyt design. Planen er, at togene på Movias lokalbaner skal have ens farver og udtryk, men det har de ikke i dag. Her skinner det stadig igennem, at lokalbanerne tidligere har haft forskellige ejere, og da det er relativt dyrt at male togsæt eller pakke dem ind i folie, har de fået lov at beholde de forskellige udtryk.

I dag har Lokaltogs togsæt ikke et ensartet design, men det skal de have hen ad vejen, efterhånden som nye togsæt indkøbes, eller gamle har behov for at blive malet eller folieret. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

47 symbolske prikker

Men nu er tiden altså kommet til at få givet togene et nyt udtryk. Et sammenhængende produktdesign skaber nemlig større genkendelighed blandt kunderne, vurderer Movia. Trafikselskabet indførte også sidste år et nyt design i form af en cirkel, der består af 47 prikker, som symboliserer Movias ejere - 45 kommuner og to regioner - og efterhånden som lejligheden byder sig, bliver det brugt på Movias materiel. Man kan allerede nu se prikkerne på de grønne sideruder på elbusser og havnebusser, ligesom det ses på flextrafik-bilernes gule døre.

Nu er Lokaltog som tidligere omtalt godt i gang med at indkøbe 18 nye batteritog, og de skal selvsagt have et tilsvarende design. Det er det design, der nu skal testes på de tre togsæt på Lollandsbanen, og hvis det bliver tilfredsstillende, vil det skulle udrulles til de nye tog. Og dermed, håber Movia, vil lokalbanerne blive knyttet tættere til Movias øvrige tilbud i form af busser, Flextrafik og så videre.

Det nye design er allerede blevet præsenteret for Lokaltogs medarbejdere, som på et af værkstederne har set et print i fuld størrelse. Men målet er også, at togpassagererne skal kunne komme med deres kommentarer - blandt andet på Facebook - i de næste to år, hvor designet testes. Og derefter kan designet så tilpasses, inden det implementeres på batteritogene.

Hvor længe, Desiro-togene skal køre på Lolland, er i øvrigt ikke besluttet. Måske flyttes de til en anden strækning, når IC2-togene er blevet opgraderet med ERTMS, og måske vil de fortsat skulle køre på Lolland.

I dag har Lokaltogs togsæt ikke et ensartet design, men det skal de have hen ad vejen, efterhånden som nye togsæt indkøbes, eller gamle har behov for at blive malet eller folieret. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
  • Mads Jensen/Scanpix Denmark
    Det bliver Desiro-togsæt fra Nordjylland, der senere i år indsættes på Lollandsbanen. Og så vil de skulle iklædes et helt nyt design, der siden kan udbredes til de nye batteritog, Lokaltog er ved at indkøbe. Foto: Mads Jensen/Scanpix Denmark
  • I dag har Lokaltogs togsæt ikke et ensartet design, men det skal de have hen ad vejen, efterhånden som nye togsæt indkøbes, eller gamle har behov for at blive malet eller folieret. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
  • I dag har Lokaltogs togsæt ikke et ensartet design, men det skal de have hen ad vejen, efterhånden som nye togsæt indkøbes, eller gamle har behov for at blive malet eller folieret. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce
Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Annonce
Annonce
112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

112

Niels-Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Annonce
Annonce
Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

112

Fik slag i hovedet på marken

Indland

86.000 danskere er afhængige

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies