LOLLAND: Seks ud af ni folkeskoler i Lolland Kommune er aktuelt under tilsyn, og det har fået Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) til at bekymre sig om kvaliteten i kommunens skolevæsen. Det fremgår af en orientering på børne- og skoleudvalgets seneste udvalgsmøde.
I september sidste år holdt STUK et møde med Lolland Kommune, hvor styrelsen beskrev sine bekymringer og orienterede om styrelsens sanktionsmuligheder. Herunder muligheden for, at kommunalbestyrelsen kunne blive pålagt at udarbejde en handlingsplan i tilfælde af vedvarende dårlig kvalitet i skolevæsenet.
Stribevis af konkrete spørgsmål til kommunen
I november sidste år bad STUK derefter Lolland Kommune om en redegørelse, som skulle indeholde kommunens vurdering af: 1. Udfordringsbilledet 2. Kommunens organisering og styring af skolevæsenet 3. Mål og forventninger 4. Indsatser. Disse fire punkter, som både omhandler almen og specialområdet, blev detaljeret uddybet med en lang række konkrete spørgsmål.
STUK ville for eksempel have svar på, hvordan Lolland Kommune forholder sig til udfordringerne i skolevæsenet samlet set og skole for skole, hvordan en lukning af Holeby - og Horslunde Landsbyordninger forventes at ville påvirke elevernes faglige udvikling og trivsel, og hvad der gøres for at højne andelen af lærere med de rette kompetencer, samt sikre fastholdelse af ledere, lærere og andre relevante medarbejdere på skolerne.
Anerkender styrelsens bekymring
Skole og Dagtilbud i Lolland Kommune afleverede sin redegørelse i januar i år, og af den fremgår det, at:
- Lolland Kommune tager kvalitetsdagsordenen alvorligt og anerkender fuldt ud det bekymringsbilledet, som STUK tegner.
Herefter leveres et tretten sider langt svar med gennemgang af blandt andet de senere års ændringer i strukturen og indsatser med mere. I redegørelsen henvises desuden til et "Bilag 1", som omhandler bekymringsbilledet for de enkelte skoler. Dette bilag er ikke vedlagt sagen. Folketidende har derfor bedt om aktindsigt.
Ifølge referatet har børne- og skoleudvalget taget orienteringen til efterretning.
Derfor er STUK bekymret:
- Seks ud af ni folkeskoler er udtaget i Kvalitetstilsynet.
- De tre resterende skoler har bekymrende resultater i en eller flere af Kvalitetstilsynets indikatorer i screeningen for skoleåret 2020/21.
- I skoleårene 2017/18-2020/21 ligger en høj andel af kommunens skoler i bund 10 procent på resultater af både de bundne prøver og nationale test.
- I skoleårene 2017/18-2020/21 ligger ingen af kommunens fem skoler med udskoling med resultater signifikant over den socioøkonomiske reference for afgangsprøverne. Det vil sige, at samlet set har ingen af eleverne på de fem skoler præsteret bedre end forventet i forhold til sammenlignelige elever på landsplan.
- I skoleårene 2019/20 og 2020/21 er resultaterne for to af de fem skoler med udskoling, signifikant under den socioøkonomiske reference for afgangsprøverne. Det vil sige, at samlet set har eleverne på de to skoler præsteret dårligere end forventet i forhold til sammenlignelige elever på landsplan.
- Kommunen har på landsplan den laveste andel elever, der går på en almen folkeskole.
- Kommunen har en kompetencedækning på 76,7 procent.
- Styrelsens data for skoleåret 2020/21 viser en prøveaflæggelse for Specialskolen Lolland på 0,0 procent.
- Styrelsen har ultimo oktober modtaget data for skoleåret 2021/2022 for landets folkeskoler og er i gang med at analysere data for de enkelte skoler. Af data fremgår blandt andet, at generelt er resultaterne på de nationale test på kommuneniveau blevet dårligere fra 2020/21 til 2021/22, og resultaterne i afgangsprøver og trivselsmålingen på kommuneniveau svarer generelt til det foregående år.