Hvad skal tilfredshedsundersøgelser bruges til? Det ønsker politikerne et klart svar på
NAKSKOV - Vi kommer til at lave den her undersøgelse også andre steder i regionen. Nu er vi startet i Nakskov.
Sådan lød det for en måneds tid siden fra regionsrådsformand Heino Knudsen (S), da resultatet af en omfattende undersøgelse af patienternes tilfredshed med Nordic Medicares klinik i Nakskov lå klar. Men der er kommet grus i maskineriet i forhold til det med at gennemføre lignende undersøgelser andre steder.
Politikerne i Udvalget for det Nære Sundhedsvæsen har nemlig trådt på bremsen, da sagen blev drøftet på det seneste møde i udvalget. Her havde administrationen indstillet, at regionen løbende skal gennemføre tilfredshedsundersøgelse i udbudsklinikker - altså også af andre klinikker end den i Nakskov.
Men udvalget sagde nej og bad i stedet administrationen undersøge forslaget nærmere, inden politikerne igen kan tage stilling til det.
- Der var et ønske om at få belyst yderligere, hvad man vil have belyst i undersøgelserne, hvad vi reelt set skal bruge det til, og om man har gjort det i andre regioner, og hvad deres erfaringer er, fortæller udvalgsformand Trine Birk Andersen (S).
En af de politikere, der afviste administrationens forslag, var Julia Jacobsen (DF). Hun savner målinger af tilfredsheden med PLO-lægerne i Nakskov.
- Den undersøgelse, vi har kigget på, viser den tilfredshed, der er i den klinik på Lolland-Falster. Men vi har ikke noget sammenligningsgrundlag. Og det er ikke sikkert, det er sigende, hvad borgerne i Kalundborg har, i forhold til hvad der sker på Sydhavsøerne. Der synes jeg, det er relevant at sammenligne med PLO-lægerne, som udbudsklinikken har erstattet. Det vil give mere mening, at man sammenligner med den samme patientgruppe i det samme geografiske område. Men målingerne af PLO-lægerne kan være svære at få fat i for os, så hvor langt vi kommer med det, ved jeg ikke, siger hun.
Førnævnte Trine Birk Andersen havde til gengæld ikke selv betænkeligheder ved administrationens forslag om at udbrede tilfredshedsundersøgelserne til regionens øvrige udbudsklinikker.
- Jeg synes, det vil give rigtig god mening at lave de undersøgelser. Den undersøgelse, vi har lavet i Nakskov, har givet et fint pejlemærke af, hvor man kan gøre noget ekstra for at have et godt tilbud og sikre kvaliteten. Og det er da en god mulighed for at kigge på sin forretning: Hvad kan vi gøre, for at borgerne føler, det er et godt tilbud? For mig som politiker giver det også en god værdi, når vi skal lave de her udbud, at vide, det er fint nok, og hvad der kan gøres mere ved for at sikre kvaliteten, forklarer hun.
Hvornår administrationen er klar med et nyt oplæg vides endnu ikke.