Annonce
Lolland

SCANDLINES FORSTÆRKER FÆRGELEJER

Scandlines tager nu hul på det store byggeprojekt, der skal gøre færgelejerne klar til den nye emissionsfri transportfærge. Foto: Birgitta Andersen
Scandlines går nu i gang med det store byggeprojekt, der skal gøre klar til den nye emissionsfri færge.

RØDBYHAVN: Inden 2030 skal alt færgefart fra Rødbyhavn mod Puttgarden være emissionsfri, og allerede i  2024 indsætter Scandlines den nye emissionsfri transportfærge i Rødbyhavn.

Derfor er forberedelserne allerede begyndt i terminalområdet i Rødbyhavn, for den nye transportfærge skal både kunne have lastbiler på øverste og nederste vogndæk.

Derfor skal færgeleje 3 ombygges med en stærkere rampe til øverste vogndæk, mens færgeleje 1 skal ombygges, så det kan fungere som oplæggerleje for alle færgerne, der sejler på ruten.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Det gamle færgeleje til transportfærgen "Holger Danske" er alt for smalt til de nye færger. Det skal nu rives ned og bygges om, så det kan blive oplæggerleje for den nye emissionsfri transportfærge og hybridfærgerne. Foto: Birgitta Andersen

Allerede nu er anlægsarbejdet gået i gang på færgeleje 3. Scandlines har valgt bygge- og anlægsvirksomheden Per Aarsleff A/S til at anlægge fundamentet til den nye rampe i færgelejet. Ingeniørvirksomheden MacGregor SWE AB skal efter højsæsonen 2023 levere og installere den nye rampe.

Den nye emissionsfri færge på Rødby-Puttgarten

  • Scandlines investerer 80 millioner euro i projektet med den nye emissionsfri fragtfærge
  • Den nye emissionsfri fragtfærge er netop nu ved at blive bygget på Cemre værftet i Tyrkiet
  • Den nye fragtfærge kan sejle helt emissionsfrit, og så vil overfarten tage en time
  • Færgen får også installeret en to dieselmotorer af sikkerhedshensyn, derfor kan den også sejle som hybridfærge, og så vil overfarten tage tre kvarter
  • Færgens batteri kommer til at trække 10 MW strøm på batteriet
  • Den skal kunne lade op på ladestationen i færgelejet på 17 minutter
  • Rødbyhavn skal som den første af Scandlines havne have en fuldstændig emissionsfri drift inden 2030
  • Med satsningen øger Scandlines fragtkapaciteten med 23 procent på overfarten
  • Emissionsfri transportmidler kan være helt op til 100 procent CO2-neutrale
Scanlines

Imellem færgeleje to og tre skal den store ladestation, som fragtfærgen skal få sin grønne strøm fra, og en stor transformatorstation, ligge. Arbejdet med at anlægge fundamenterne til disse påbegyndes i starten af 2023.

Færgen skal kunne lades op på sølle 17 minutter, og det kan klares, mens den laster af og på, inden den atter vil sejle retur mod Puttgarden.

Allerede i 2019 investerede Scandlines i et 50 kV/25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn, så den del af projektet er forholdsvis nem at gå til. Dette kabel skal næste år forlænges det sidste stykke frem til den nye transformerstation ved færgelejerne.

Selve ladestationen og transformatorstationen bygges af NES (Norwegian Electric Systems) i august 2023.

Også i Puttgarden skal færgeleje 1 bygges om med en stærkere rampe til øverste vogndæk.

Det er planen, at den nye emissionsfri transportfærge skal være i drift i 2024.

  • Scandlines tager nu hul på det store byggeprojekt, der skal gøre færgelejerne klar til den nye emissionsfri transportfærge. Foto: Birgitta Andersen
  • Det gamle færgeleje til transportfærgen "Holger Danske" er alt for smalt til de nye færger. Det skal nu rives ned og bygges om, så det kan blive oplæggerleje for den nye emissionsfri transportfærge og hybridfærgerne. Foto: Birgitta Andersen
Annonce
Trafik

Var totalt spærret: Gaffeltruck væltet på motorvejen

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

Annonce
Annonce
Trafik

Var totalt spærret: Gaffeltruck væltet på motorvejen

Nykøbing

Slap A' for en fest: - Det var én stor overraskelse

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Annonce
Annonce
Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze