Annonce
Lolland

Tester materialer med en prøveø

Arbejdet med den lille prøveø kan fint følges fra Femern A/S' informations-platform for enden af Gl. Badevej. I forbindelse med arbejdet er der etableret en vej op over diget, hvorfra der kan tilføres yderligere materialer, og køres de maskiner ud på øen, der skal være med til at komprimere den. Lige udenfor kysten bliver der hentet materiale op fra havbunden - det bruges til at bygge øen med. Foto: Jan Knudsen

Forlandet kommer til at gå omkring en halv kilometer ud fra den nuværende kystlinje - 3,5 kilometer på hver side af Rødbyhavn.

FEMERN BÆLT I øjeblikket vokser en lille ø op ud for kysten øst for Rødbyhavn - en prøveø, hvor det skal vise sig, hvordan bundmaterialer fra Femern Bælt vil opføre sig, når de bliver lagt op mod den lollandske sydkyst.

Det er Fehmarn Belt Contractors, der på den måde tester det arbejde, der forestår i stor målestok over de kommende år.

Når forlandet er færdigt - og tunnelen er bygget færdig, kommer Lollands sydkyst til at se sådan ud omkring Rødbyhavn. Prøveøen bygges nogenlunde ud for det skilt, der på den enkle grafik viser vej til Tyskland. Foto: Femern A/S/grafik

Enorme mængder

I forbindelse med udgravningen af den rende i havbunden, tunnelelementerne skal lægges ned i på tværs af bæltet, og i forbindelse med uddybningen til den kommende arbejdshavn og sejlrenden ind til den, graves der enorme mængder materiale op. Det skal først og fremmest placeres ind mod den sydlollandske kyst og kommer til at gå omkring en halv kilometer ud fra den nuværende kystlinje - cirka 3,5 kilometer på hver side af Rødbyhavn. En lille del af materialet lander på den tyske side af bæltet.

Femern A/S har i forbindelse med forberedelserne til den faste forbindelse fået foretaget undersøgelser af det materiale, der bliver gravet op - men det tunnelkonsortium, der nu står for at udføre arbejdet, vil gerne være helt sikker på, hvordan det opfører sig, når det bliver lagt på land.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Adgang forbudt

Det er baggrunden for, at der nu nogenlunde ud for enden af Gl. Badevej i Rødbyhavn er ved at opstå en ny ø.

- Men det er ikke en ø, man kan få lov til at besøge, understreger pressemedarbejder Andrew Crone-Langkjær fra Femern A/S med det samme.

Der bliver ganske vist også adgang til den fra landsiden, men det er inde bag et arbejdshegn.

Efter Fehmarn Belt Contractors har fået tilladelsen til at lave prøveøen, er den vokset hurtigt. Der graves moræneler op tæt på den lille ø, og det fylder i bunden op til 18 meter i diameter. Derefter vokser øen op til 3,5 meter over havoverfladen - hvor den bliver omkring seks meter i diameter.

- Der bruges et sted mellem 5.000 og 7.500 kubikmeter moræneaflejringer og 500 kubikmeter sand fra havbunden til at bygge øen, fortæller Andrew Crone-Langkjær.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Måleudstyr på øen

En nyetableret og midlertidig vej hen over diget skal sikre, at der også kan tilføres materialer den vej, og at maskiner på den måde kan komme ud på den nye ø for at komprimere det opgravede materiale.

Den nye ø ventes færdigetableret i midten af oktober. Ved hjælp af instrumenter vil entreprenøren følge med i, hvordan materialerne opfører sig.

- Et af formålene er at se på mulighederne for at minimere omfanget af de materialer som eksempelvis grus, der skal tilføres det kommende forland fra land, siger Andrew Crone-Langkjær:

- Det handler dermed både om at spare på ressourcer og penge.

  • Arbejdet med den lille prøveø kan fint følges fra Femern A/S' informations-platform for enden af Gl. Badevej. I forbindelse med arbejdet er der etableret en vej op over diget, hvorfra der kan tilføres yderligere materialer, og køres de maskiner ud på øen, der skal være med til at komprimere den. Lige udenfor kysten bliver der hentet materiale op fra havbunden - det bruges til at bygge øen med. Foto: Jan Knudsen
  • Når forlandet er færdigt - og tunnelen er bygget færdig, kommer Lollands sydkyst til at se sådan ud omkring Rødbyhavn. Prøveøen bygges nogenlunde ud for det skilt, der på den enkle grafik viser vej til Tyskland. Foto: Femern A/S/grafik
Annonce
Lolland

Så er foråret skudt i gang

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Annonce
Annonce
Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Annonce
Annonce
Dølle

Næsten historisk: - En af de dage med allerflest i teltet

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Nykøbing

Jubel i Nykøbing: Nyslået Lotto-millionær

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?