Forlandet kommer til at gå omkring en halv kilometer ud fra den nuværende kystlinje - 3,5 kilometer på hver side af Rødbyhavn.
FEMERN BÆLT I øjeblikket vokser en lille ø op ud for kysten øst for Rødbyhavn - en prøveø, hvor det skal vise sig, hvordan bundmaterialer fra Femern Bælt vil opføre sig, når de bliver lagt op mod den lollandske sydkyst.
Det er Fehmarn Belt Contractors, der på den måde tester det arbejde, der forestår i stor målestok over de kommende år.
Enorme mængder
I forbindelse med udgravningen af den rende i havbunden, tunnelelementerne skal lægges ned i på tværs af bæltet, og i forbindelse med uddybningen til den kommende arbejdshavn og sejlrenden ind til den, graves der enorme mængder materiale op. Det skal først og fremmest placeres ind mod den sydlollandske kyst og kommer til at gå omkring en halv kilometer ud fra den nuværende kystlinje - cirka 3,5 kilometer på hver side af Rødbyhavn. En lille del af materialet lander på den tyske side af bæltet.
Femern A/S har i forbindelse med forberedelserne til den faste forbindelse fået foretaget undersøgelser af det materiale, der bliver gravet op - men det tunnelkonsortium, der nu står for at udføre arbejdet, vil gerne være helt sikker på, hvordan det opfører sig, når det bliver lagt på land.
Adgang forbudt
Det er baggrunden for, at der nu nogenlunde ud for enden af Gl. Badevej i Rødbyhavn er ved at opstå en ny ø.
- Men det er ikke en ø, man kan få lov til at besøge, understreger pressemedarbejder Andrew Crone-Langkjær fra Femern A/S med det samme.
Der bliver ganske vist også adgang til den fra landsiden, men det er inde bag et arbejdshegn.
Efter Fehmarn Belt Contractors har fået tilladelsen til at lave prøveøen, er den vokset hurtigt. Der graves moræneler op tæt på den lille ø, og det fylder i bunden op til 18 meter i diameter. Derefter vokser øen op til 3,5 meter over havoverfladen - hvor den bliver omkring seks meter i diameter.
- Der bruges et sted mellem 5.000 og 7.500 kubikmeter moræneaflejringer og 500 kubikmeter sand fra havbunden til at bygge øen, fortæller Andrew Crone-Langkjær.
Måleudstyr på øen
En nyetableret og midlertidig vej hen over diget skal sikre, at der også kan tilføres materialer den vej, og at maskiner på den måde kan komme ud på den nye ø for at komprimere det opgravede materiale.
Den nye ø ventes færdigetableret i midten af oktober. Ved hjælp af instrumenter vil entreprenøren følge med i, hvordan materialerne opfører sig.
- Et af formålene er at se på mulighederne for at minimere omfanget af de materialer som eksempelvis grus, der skal tilføres det kommende forland fra land, siger Andrew Crone-Langkjær:
- Det handler dermed både om at spare på ressourcer og penge.