Toyota har afsløret fjerde generation af Yaris, der designmæssigt er langt mere dynamisk end forgængeren, specielt det kække hoftesving bagtil og den ny grill, gør den markant smartere. .
Den ny Yaris er fem millimeter kortere end modellen den afløser, det vil sige, at den er 394 centimeter lang, hvilket er lidt mindre end Peugeot 208 og VW Polo, der begge er 405,5 centimeter lange.
Højden er fire centimeter lavere, nu 147 centimeter, men stadig højere end både 208 og Polo.
Men hvad vigtigere er, så er akselafstanden vokset med fem centimeter til 256 centimeter, og sammen med en lavere siddeposition giver det mere plads til både føreren og passagererne.
Inde i kabinen er der skruet gevaldigt op for kvalitetsfornemmelsen og ikke mindst er der luget ud i overflødige og forstyrrende designelementer og knapper. Nu er det "hænderne på rattet, og øjnene på vejen".
Køreinformation bliver derfor præsenteret klart og direkte til føreren på tre sammenkoblede skærme, den centrale Toyota Touch multimedieskærm, et TFT multiinformationsdisplay direkte foran føreren og et 10" stort head-up farve display i forruden.
I maskinrummet ligger en nyudviklet tre-cylindret hybridmotor med verdens hurtigste forbrændingshastighed (Ifølge Toyota), der giver et højt drejningsmoment ved lave omdrejninger og et lavt brændstofforbrug.
Det gamle nickel-metal hydrid batteri i forgængeren er erstattet af et nyt lithium-ion hybridbatteri, giver bilen både til kraftigere acceleration og muligheden for at køre på ren el med en hastighed på op til 130 km/t.
Det nye batteri er derudover 27 procent lettere end det gamle og bidrager dermed også til, at den ny Yaris Hybrid samlet set er blevet 20 kilo lettere.
Yaris vil udover 1.5-liters hybridmotoren også kunne fås med en nyudviklet tre-cylindret 1.5-liters benzinmotor uden hybrid samt en tre-cylindret 1.0-liters benzinmotor.
Toyotas nyeste generation af sikkerhedspakken, Toyota Safety Sense, er standard i alle udgaver af den nye Yaris.
Her medfølger der for eksempel altid en intelligent adaptiv fartpilot, der automatisk tilpasser hastighed og afstand til den forankørende og også fungerer i køkørsel, samt vejbaneassistent, der sørger for at holde bilen i samme vognbane. Automatisk nødbremse for andre biler og for fodgængere både i dagslys og mørke samt nødbremse for cyklister i dagslys er også altid en del af sikkerhedspakken.
Endelig er Yaris udviklet til at kunne opnå den bedste førerbeskyttelse, når sikkerhedskravene skærpes yderligere fra 2020.
For eksempel vil den nye Yaris være den første bil i den kompakte minibilklasse, der får airbag mellem forsæderne for bedre beskyttelse i tilfælde af en sidekollission.
Flere sikkerhedsdetaljer vil blive offentliggjort tættere på selve introduktionen, der er planlagt til efter sommerferien næste år.2020.