Ved åbningsfestlighederne for Lys over Lolland fredag blev der indledt med et par overraskelser. For det første regnede det, og det er aldrig sket før ved åbningen af den årligt tilbagevendende og stort anlagte kunstfestival. Men også en af dansk kunsts helt store personligheder var mødt frem for at holde en åbningstale.
Fotografer, kamerafolk, politikere, kunstnere, ulønnede og lønnede frivillige og mange flere. Alle stod sidst på fredag eftermiddag for første gang i Lys over Lollands historie samlet inden døre til åbningsfestligheder omkring endnu en udgave af Lys over Lolland.
Det var nemlig ifølge den kunstneriske leder af Lys over Lolland, Susanne Grue Jørgensen, simpelt hen allerførste gang ud af 18 mulige kunstfestivaler, at regnen "forstyrrede" åbningsfestlighederne.
Men inden Susanne Grue Jørgensen tog ordet for at holde sin åbningstale, var mikrofonen åben for billedhugger, performancekunstner og professor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi Bjørn Nørgaard.
Han er ikke mindst kendt fra de 17 moderne gobeliner hængt op i Riddersalen på Christiansborg Slot. En gave skænket i gave i anledning af Hendes Majestæt Dronningen 50-års fødselsdag.
Han begyndte engang for mange år tilbage med at blive kendt for at slagte en hest og putte den i syltetøjsglas, men i dag er Bjørn Nørgaard som nævnt professor og hofleverandør af moderne kunst. Og fredag aften var han i Sakskøbing for blandt andet at fortælle om sin helt egen personlige tilknytning til Lolland.
Læs mere i Folketidende lørdag.