mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Grafik: Vejdirektoratet.

Femern

Italienske brobyggere er nu medlem af Dansk Byggeri

3F: Det svære er ikke at få de her firmaer til at melde sig ind i Dansk Byggeri. Det er meget sværere at få dem til at holde aftaler.




05. april 2018 kl. 08:08

Annonce

Efter længere tids tilløb er det italienske konsortium, der skal bygge Storstrømsbroen, blevet medlem af Dansk Byggeri.

Det bekræfter bestyrelsesformanden i det danske Storstrømsbro-firma.

- Vi er glade for, at Dansk Byggeri byder os velkomne som nye medlemmer i deres organisation, skriver Silvio Fascio fra Storstroem Bridge Joint Venture (SBJV) i et mailsvar til Fagbladet 3F.

Som medlem af Dansk Byggeri forpligter de italienske brobyggere sig til at overholde danske overenskomster i byggebranchen, og det er selskabet klar til at leve op til, fortæller bestyrelsesformanden.

- Dette bekræfter vores dedikation for at samarbejde konstruktivt med de danske fagforeninger - og vores mål om at overholde dansk arbejdslov, skriver Silvio Fascio.

Hos Dansk Byggeri bekræfter pressechef Helen Jensen, at de byder konsortiet bag Storstrømsbroen velkommen som medlem.

Tidligere har Dansk Byggeri ellers været ude med skarp kritik af forløbet, der førte til, at Storstrømsbroen endte på italienske hænder.

Direktør Lars Storr-Hansen undrede sig således over, at de mange skandalesager, der har klæbet til det italienske konsortium, ikke blev opdaget inden kontrakten på 2,1 milliarder kroner blev skrevet under.

- Der må have været nogle af de her sager, der kunne være opdaget på forhånd. Der er så mange ting, der dukker op efterfølgende - både omkring økonomiske problemer og mulige strafbare sager i hjemlandet, sagde Lars Storr-Hansen til Fagbladet 3F.

I 3F kommer det ikke bag på Palle Bisgaard, næstformand i Byggegruppen, at konsortiet vil være medlem af Dansk Byggeri.

- Det svære er ikke at få de her firmaer til at melde sig ind i Dansk Byggeri eller underskrive aftaler om at overholde danske overenskomster. Det er meget sværere at få dem til at holde de aftaler, siger han.

Palle Bisgaard peger samtidig på, at selv om de store hovedentreprenører som Itinera og Grandi Lavori Fincosit sidder på pengene, så vil det meste af mandskabet, der skal arbejde på selve broen, blive ansat af underentreprenører fra andre firmaer.

- Hos underentreprenørerne vil flertallet af de ansatte også blive udenlandsk arbejdskraft fra udenlandske selskaber. Dem skal vi så senere kæmpe med at få dækket af overenskomsten også. Og derefter sikre, at de overholder den overenskomst, siger han.

Hos Vejdirektoratet, der er bygherre på Storstrømsbroen, lyder der tilfredshed med, at det italienske konsortium forpligter sig til at overholde danske overenskomster med medlemskabet af Dansk Byggeri.

- Vi fører nøje tilsyn på alle vores byggepladser for at sikre, at arbejdet foregår i overensstemmelse med gældende regler og vilkår på det danske arbejdsmarked. Det vil vi også gøre ved byggeriet af den nye Storstrømsbro. Får vi mistanke om, at der er noget galt på byggepladsen, indfører vi skærpet tilsyn, og så er vores folk til stede på pladsen hver dag, siger Erik Stoklund Larsen, projektdirektør i Vejdirektoratet.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: CHRISTIAN ENEMARK

Børnefamilie valgte… 14. november 2018 kl. 16.03

AF: LINDA SOMMER

Tag ansvar for styrke… 12. november 2018 kl. 01.13

AF: JOHN WENNERWALD

Anoreksi og forældrerollen 11. november 2018 kl. 22.44

AF: PER JOHANNES ESKILDSEN

Svindel og humbug 11. november 2018 kl. 00.46

Annonce