Annonce
Motor

Bilfabrikker lukker på stribe

Mange syge på grund af Covid 19-sygdommen og vanskeligheder med transport og underleverandører, får nu bilindustrien til at stoppe produktionen af nye biler. Foto: PR

Branchemagasinet Automotive News har samlet de oplysninger, der er kommet fra forskellige bilproducenter, og det er dramatisk læsning.

Mange syge på grund af Covid 19-sygdommen og vanskeligheder med transport og underleverandører, får nu bilindustrien til at stoppe produktionen af nye biler.

Branchemagasinet Automotive News har samlet de oplysninger, der er kommet fra forskellige bilproducenter, og det er dramatisk læsning.

Mange producenter vælger at lukke deres fabrikker for at få stoppet spredningen af virusset, mens andre bliver tvunget til at stoppe produktionen på grund af problemer med at få komponenter fra underleverandørerne frem.

Læs her hvordan situationen for de forskellige mærker.

Tyskland: Ford er blevet tvunget til at gå fra to til et skift på fabrikken i Saarlouis, hvor omkring tusind mennesker pendler dagligt fra Frankrig. En lukket grænse kan blive et problem for Ford. På den anden side ser Fords fabrik i Köln ud til at kunne køre relativt normalt.

Opel har i Rüsselsheim bedt hundreder ansatte at arbejde hjemmefra, men PSA-ejede Opel har dog beordret lukning af faciliteter i landet i et par uger.

Volkswagen har sendt folk hjem fra faciliteter med mange inficerede, men arbejdet i flere fabrikker er ikke blevet påvirket.

Frankrig: PSA-faciliteterne i Mulhouse, Hordain, Sochaux og Rennes. Renault forsøger at holde maskinerne i gang, men lader dem køre i et langsommere tempo.

Renaults fabrik i Flins er lukket på grund af problemer med leverancer fra underleverandører.

Italien: Fiat/Chrysler har besluttet at lukke alle sine faciliteter i mindst et par uger. Ferrari og Lamborghini har låst dørene til fabrikkerne i hårdt ramte Bologna.

Bremseproducenten Brembo, som leverer bremsesystemer til biler over hele verden, har lukket sine fire fabrikker, og underleverandør Magneti Marelli vil stoppe produktionen i mindst tre dage.

Spanien: VW har sat produktionen ned på sin Pamplona-fabrik , hvor Polo og T-Cross samles.

Ford har lukket sin fabrik i Valencia, Seat har problemer med leverancer til sin store fabrik uden for Barcelona og frygter et stop på mindst seks uger.

Renault blev tvunget til at lukke sine anlæg i Palencia og Valladolid også på grund af mangel på dele.

Nissan blev tvunget til at lukke sine to fabrikker i Barcelona på grund af mangel på hjul fra en lukket leverandør.

PSA-gruppen planlægger at lukke sine faciliteter i Madrid, Vigo og Zaragoza.

Slovakiet: Her er fabrikkerne er hovedsageligt påvirket af mangel på dele.

VW har stoppet produktionen Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg og Audi Q7 i Bratislava. Anlægget bygger også VW up!, Skoda Citigo og Seat Mii samt aksler og dele til Bentley Bentayga.

Jaguar-Land Rover har formået at holde sine fabrikker i drift i landet.

PSA-gruppens beslutning om at lukke alle fabrikker i Europa i et par uger i marts påvirker anlægget i Trnava.

Tjekkiet: Fagforeningerne har krævet en 14-dages karantæne for arbejderne i Skodas og Hyundais fabrikker i landet. Dette betyder et totalstop i produktionen.

Portugal: VW har reduceret sin produktion uden for Lissabon med 16 procent.

PSA-gruppens beslutning om at lukke alle fabrikker i Europa i et par uger i marts påvirker anlægget i Mangualde.

Polen: Fiat har lukket sin fabrik i Tychy i et par uger, håber at kunne åbne igen i begyndelsen af april. PSA-gruppen har lukket Gliwice-anlægget.

Sverige: Volvo køres som sædvanligt, men hvis underleverandører som Brembo lukker i lang tid, vil der være problemer med at bygge biler med et bestemt udstyr.

Storbritanien: PSA-gruppen har lukket sine faciliteter i Ellesmere Port og Luton.

Serbien: Her har Fiat valgt at lukke sin fabrik i Kragujevac i løbet af anden halvdel af marts.

Belgien: Ligesom i Sverige har Volvo Cars været i stand til at holde sin fabrik i Gent i gang.

  • Mange syge på grund af Covid 19-sygdommen og vanskeligheder med transport og underleverandører, får nu bilindustrien til at stoppe produktionen af nye biler. Foto: PR
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

112

Niels Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Indland

86.000 danskere er afhængige

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale