Annonce
Motor

Ferrari viser stærkeste model nogensinde

Ferrari SF90 Stradale Foto: Bilsektionen.dk

Helt ny Ferrari med 1000 hk er noget så specielt som klimavenlig. Nu kan du nemlig smide den i stikkontakten og køre den fuldstændig lydløst gennem klimaforskrækkede storbyer.

Hvad har en Kia Niro PHEV. Volvo XC90 og den allernyeste Ferrari til fælles? De er allesammen serieproducerede plug-in-hybrider, og det betyder blandt andet, at de kan køre på ren el samt lade op i stikkontakten derhjemme. Og så stopper sammenligningen ellers også.

Det står klart, efter Ferrari 29. maj skrev et nyt, vigtigt kapitel i deres allerede imponerende historie. Det gjorde de med introduktionen af deres første serieproducerede plug-in Hybrid med navnet SF90 Stradale.

Den nye model er ekstrem på alle niveauer og repræsenterer et ægte paradigmeskifte. Både fordi bilen leverer hidtil uset ydelse i til en produktionsbil fra Ferrari, og fordi den kan køre på ren el. Tal som 1.000 hk og en vægt-til-effektforhold på 1,57 kg/hk og 390 kilo downforce ved 250 km/t gør ikke bare SF90 Stradale til en unik bil, men det er dermed også første gang i Ferraris historie, at en V8'er topper som den hurtigste og kraftigste model i Ferraris udbud.

Ferrari SF90 Stradale Foto: Bilsektionen.dk

Firehjulstræk, tak

Bilens navn henviser til 90-årsdagen for grundlæggelsen af Scuderia Ferrari, og bilen er et eksempel på hvordan teknologi, som bliver brugt i fx F1, overføres til deres egne produktionsbiler.

SF90 Stradale har en V8-turbomotor som på egen hånd kan levere 780 hk - det er igen den ypperste effekt, der nogensinde er kommet fra ottecylindret Ferrari.

De resterende 220 hk leveres af tre elektriske motorer, den ene bagved, der ligger mellem motoren og en nyudviklet 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse på bagakslen og de to elmotorer på forakslen.

For at kunne tøjle de mange kræfter har SF90 Stradale også fået firehjulstræk, og det gør bilen uhyggeligt hurtig: 0-100 km/t nås på 2,5 sek og 0-200 km/t på bare 6,7 sekunder. Skulle du finde på at fortsætte, så standser bilen først ved 340 km/t.

Ferrari SF90 Stradale Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Mere digital bag rattet

Inde i kabinen finder kommende førere af bilen et helt nyt rat, som nu er udstyret med et touchpad og en række trykfølsomme knapper med feedback knapper, der gør det muligt for føreren at styre stort set alle dele af bilen ved hjælp af tommelfingrene.

Instrumenteringen bag rattet er nu også blevet 100 procent digital med en 16 tommer buet skærm, der naturligvis også kan styres med betjeningselementerne på rattet.

Det er et Li-on batteri, som leverer strøm til de tre elektriske motorer, og det er nok til at garantere 25 km. kørsel på ren el. Når forbrændingsmotoren er slukket, leverer de to uafhængige frontmotorer en maksimal hastighed på 135 km/t. Det kaldes for eDrive.

I alt har bilen fire drive-modes, Hybrid, som er standardindstillingen, Performance hvor el og forbrændning skaber den mest underholdende kørsel og Qualify, hvor der er adgang til samtlige bilens 1000 hk.

Ferrari SF90 Stradale Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Nye tider fra Ferrari

Selv baglygterne er nye i SF90 Stradale og ser mere ovale ud end tidligere. Sammen med den skarpe front udgør de en markant ny og mere skarp designlinje, der mere sender tankerne i retning af LaFerrari end 488'erne.

Desuden er der nu også mulighed for at få det, som vel svarer til fuld service i de første syv år af bilens liv. Det sikrer, at bilerne holder deres højeste ydeevne og sikkerhed gennem årene. Desværre ved vi ikke, hvad bilen kommer til at koste endnu.

Se Ferraris officielle teaser video her https://www.youtube.com/watch?time_continue=22&v=MvVXL-vBQs0

Ferrari SF90 Stradale Foto: Bilsektionen.dk
  • Ferrari SF90 Stradale Foto: Bilsektionen.dk
  • Ferrari SF90 Stradale Foto: Bilsektionen.dk
  • Ferrari SF90 Stradale Foto: Bilsektionen.dk
  • Ferrari SF90 Stradale Foto: Bilsektionen.dk
  • Ferrari SF90 Stradale Foto: Bilsektionen.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Claus må "skjule sin identitet": - Jeg blev ked af det, da jeg hørte det

Sport

Så skete det endelig - Nykøbing FC tog en kæmpe skalp

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

112

Niels-Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

86.000 danskere er afhængige

112

Fik slag i hovedet på marken

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet